Marketingový slovník Lesensky.cz
Od roku 2018 jsme výrazně posílili tým o marketingové a webové specialisty. Díky tomu jsme začali klientům poskytovat fullservis (koncept PR 360°). S rozšířením služeb bylo potřeba podpořit prodeje a etablovat se jako specialisté v oboru. Nejvýznamnějším nástrojem, který nám pomohl tohoto cíle dosáhnout, se stal právě SEO projekt „Marketingový slovník“.
Projekt, realizace, copywriting: Veronika Duchoňová
Implementace na web: Jan Polzer
Copywriting: Daniel Zeman a Daniel Dvořák
Zadání & cíl
Prvních 10 let na trhu jsme poskytovali převážně PR služby. S rozšířením působnosti a rozvojem služeb v rámci marketingu a webů bylo potřeba dostat nové zaměření firmy do povědomí klientů. Cílem tedy bylo etablovat agenturu jako experta nejen na PR, ale i marketing a weby. Slovník měl fungovat jako vstupní brána široké veřejnosti k agentuře Lesensky.cz a posílit její pozici garanta odbornosti. Mezi jednotlivé cíle mimo jiné patřilo zvýšit organickou návštěvnost, rozšířit remarketingová publika, snížit náklady na inzerci a posílit brand awareness značky Lesensky.cz. O tom, jak úspěšný byl slovník v dosahování těchto cílů, svědčí i jeho umístění na 2. místě v soutěži WebTop100 2023 v kategorii SEO.
Témata & cílové skupiny
Marketingový slovník Lesensky.cz je online oborová znalostní databáze. Je součástí webu Lesensky.cz a obsahuje 66 hesel z oblasti PR, marketingu, reklamy a web designu. Hesla jsme vybrali na základě vyhledávanosti a oborové relevantnosti a zároveň tak, aby byla spojitelná s reálnými produkty a zakázkami naší agentury. Hesla obsahují unikátní informace psané vzdělávací tonalitou a jsou provázané s dalšími hesly.
Slovník míří na 4 různé cílové skupiny. První cílovou skupinou jsou potenciální klienti agentury. Na ně pak navazují PR a marketing zaměstnanci, kteří mohou tvořit poradní hlas pro potenciální klienty. Třetí cílovou skupinou jsou pak studenti a junioři v PR a marketingu. U této cílové skupiny jde především o posílení brand awareness, jelikož se v průběhu času mohou zařadit do prvních dvou cílových skupin. Poslední jsou pak média, jejichž prostřednictvím se opět posiluje brand awareness.
Cesta návštěvníka
Jak už bylo zmíněno, slovník slouží jako vstupní brána návštěvníků na náš web. Z jednotlivých hesel vedeme návštěvníky na další hesla, čímž posilujeme naši pozici experta. Zároveň je ale vybízíme ke konverzi – poptávce po našich službách. Kontaktovat nás mohou e-mailem, po telefonu nebo s pomocí kontaktního formuláře, přičemž kontakty jsou v textech umístěny hned dvakrát ve formě banneru a CTA tlačítka. Texty hesel jsou navíc provázané s případovými studiemi a blogovými články, které poskytují podrobnější a odbornější nástavbu daného fenoménu. V případě, že návštěvník slovník opustí, využíváme jeho návštěvu jako získané publikum pro remarketing.
Remarketing a sledování výkonnosti
Prostřednictvím remarketingu nabízíme odkazy na případové studie, odborné články, ale propagujeme i naše produkty a brand. Pokud se k nám návštěvník přes remarketing nevrátí, ale v budoucnu bude opět hledat něco souvisejícího s marketingem, je vysoká pravděpodobnost, že nás opět najde na TOP pozicích vyhledávání. Tím se alespoň posílí znalost značky Lesensky.cz a pozice experta.
Výkon a stav slovníku sledujeme a vyhodnocujeme pomocí několika nástrojů (Collabim, Google Search Console, Google Analytics, Ahrefs a Sitebulb). Hesla pravidelně aktualizujeme o nové případové studie a optimalizujeme v závislosti na výsledcích. Díky tomu jsou pro vyhledávače stále atraktivní a nepropadají se na nižší pozice.
TOP pozice ve vyhledávání
Před spuštěním slovníku jsme se na relevantní klíčová slova z oboru PR a marketing na první stránce vyhledávání neumisťovali. Dnes se podle dat z Collabimu 63 % hesel slovníku drží v TOP 3 pozicích na Google a 88 % hesel je umístěno v TOP 10. Slovník nám také 12x zvýšil výkon ve vyhledávání na Google. Z průměru asi 200 návštěv měsíčně jsme se dostali na 2 500, z nichž drtivá většina pochází právě ze slovníku. Díky zlepšení SEO se také podařilo snížit náklady na placenou inzerci o 80 %. Tato úspora je krásným příkladem synergického efektu PR a marketingu.
Za dva roky fungování slovníku narostl počet domén odkazujících na náš web na dvojnásobek. Vyplatilo se i umístění odkazu na kontaktní formulář přímo na stránky hesel. Zaznamenali jsme totiž i několik okamžitých poptávek po našich službách.
Ukázky
Marketingový slovník potvrdil, že obsah je stále král. Díky kvalitnímu obsahu připravenému na základě poctivé analýzy jsme se dostali na přední pozice na Googlu. Dokonce jsme například s výrazem „tisková zpráva“ předběhli i samotnou Wikipedii. Co víc si může PR a marketingová agentura přát?
Roman Kučera, CEO agentury Lesensky.cz