Co je to content marketing?
Content marketing (obsahový marketing) je forma marketingu, při které je kladen důraz na přípravu a komunikaci obsahu relevantního pro vybranou cílovou skupinu. Obsah je zde považován za hlavní prostředek k dosažení marketingových cílů.
Základem pro obsahový marketing je kvalitně připravená obsahová strategie, která naplánuje a určí realizaci komunikace (CO, KDE, KDY, JAK a PRO KOHO) a stanoví její cíle. Content marketingem se zabývají copywriteři, marketéři i PR pracovníci. Důležitou součástí obsahového marketingu je copywriting a tvorba audiovizuálního a grafického obsahu.
Cílem obsahové marketingu je:
- Zvyšovat povědomí o značce či produktu, informovat o ní.
- Zaujmout a generovat potenciální zákazníky.
- Posilovat loajalitu a vazbu stávajících klientů.
- Zvýšit dosah komunikace za cenu nižších nákladů (například sdílením).
- Posílit prodeje.
Content marketing v praxi
Obsahová strategie patří mezi dlouhodobé a postupně se rozvíjející aktivity. Základnímem strategie je analýza, na kterou navazuje tematický plán, tone of voice a komunikace na dalších kanálech.
Ukázka: Green Ways
Ukázkou obsahové strategie je naše práce pro Green Ways. Největšímu evropskému distributorovi zelených potravin jsme pomohli s nastavením obsahového plánu a pravidelně pro něj pečujeme o interní časopis, blog a sociální sítě.
Formy a nástroje obsahového marketingu
Podoba obsahu pro content marketing se odvíjí od tématu, kanálů i cílů, které má daný obsah dosáhnout. Nejčastěji se jedná o:
- profily na sociálních sítích;
- blogy;
- informační články a aktuality;
- rozhovory, rady, tipy, návody, případové studie;
- infografiky;
- videa;
- podcasty;
- diskuzní pořady a skupiny;
- newslettery;
- soutěže;
- microsites a tematické weby.
Výhody a nevýhody obsahového marketingu
Propracovaná obsahová strategie a fungující content marketing přinášejí jednoznačnou konkurenční výhodu. Jsou zároveň zdrojem zákazníků, pro které je služba relevantní, čímž roste pravděpodobnost konverze a také loajalita získaného klienta.
Obsahový marketing pomáhá profilovat charakter značky a zvyšovat její renomé. Z finančního hlediska patří tento nástroj mezi méně nákladné položky marketingového rozpočtu.
Jistou nevýhodou content marketingu je jeho náročnost na čas a zapojení interních kapacit. Nastavení strategie a plánování obsahu vyžaduje zpočátku součinnost zástupců firmy tak, aby došlo k počátečnímu sladění témat, komunikačního stylu a faktické správnosti obsahu. Samotnou výrobu obsahu pak lze již snadno outsourcovat.
Content marketing jako nástroj PR 360
Ve strategickém přístupu k plánování komunikace PR 360 zastává content marketing významnou pozici. Patří mezi jeden z nejdůležitějších nástrojů, které dokážou posílit povědomí i poptávku, a zároveň fungovat provázaně s ostatními nástroji.
Content marketing může velmi dobře fungovat s public relations, a tím násobit efekt z obou nástrojů. Například lze koordinovat vzájemná témata a společně je rozvíjet. Soustavnou spoluprací PR a content marketingu lze posílit pozicování značky či osoby do role opinion leadera nebo odborníka v očích veřejnosti i médií. V obecné rovině tak content marketing může výrazně pomoci při budování brandu. Dobře nastavená obsahová strategie rovněž dokáže zlepšit SEO.
Kontakt
Potřebujete pomoci
s content marketingem?
Využijte sílu našeho konceptu PR 360. Nejdříve s vámi probereme, co potřebujete. Následně vám doporučíme nejvhodnější nástroje a společně nastavíme tu nejlepší PR a marketingovou strategii.