Co je to e-mail marketing
E-mail marketing se zabývá rozesíláním komerčních i nekomerčních zpráv na vybraný seznam e-mailových adres. Poskytuje možnost přímého oslovení cílové skupiny a díky tomu pomáhá vytvořit a posilovat vazby se zákazníky či partnery. Využívá se také k aktivní propagaci služeb či produktů.
E-mail marketing je nástroj direct marketingu a velmi často je také součástí obsahové strategie (content marketingu).
Cíle e-mail kampaní
Přímé zasílání zpráv do e-mailu hraje významnou roli při rozšiřování povědomí o značce, jejích službách a produktech. Prostřednictvím e-mail marketingu je možné informovat o aktuálních událostech, budovat komunitu kolem brandu či aktivně podpořit prodej a zajistit poprodejní vztahy se zákazníky.
Obsah a příjemci e-mail kampaně
Efektivitu direct mailingu výrazně ovlivňuje výběr adresátů sdělení a jeho obsah. V dnešní době e-mail marketing upouští od hromadného zasílání univerzálních zpráv a staví na segmentaci cílové skupiny, personalizované komunikaci a hodnotném obsahu.
Z hlediska obsahu mohou mít e-mailové kampaně různé podoby:
- Uvítací e-maily – Slouží k uvítání zákazníka, který se registroval k odebírání newsletterů nebo se stal registrovaným zákazníkem či členem nějakého klubu.
- Newsletter – Patří mezi základní nástroje e-mail marketingu. Slouží k udržení kontaktu se zákazníkem a podpoře prodejů. Obsahuje zajímavé novinky, aktualizace či prodejní akce. Bývá rozesílán s pravidelnou periodicitou (denně až kvartálně).
- Transakční e-maily – Informují příjemce o stavu nějakého procesu. Může se jednat například o změnu stavu objednávek, potvrzení transakce či informace o logistice objednané zásilky. Tyto e-maily jsou zpravidla rozesílány automaticky a mají formu šablony.
- E-maily ke speciální příležitosti nebo nabídce – Obsahují jednorázovou nabídku nebo se vztahují k unikátní události (například narozeniny adresáta). Jejich obsah i platnost jsou časově omezené.
- Aktivační a reaktivační e-maily – Slouží jako výzva k zapojení nebo reaktivaci zákazníka. Jejich cílem primárně není, aby zákazník nakoupil. Mohou zákazníka motivovat k odběru dalších e-mailů, k účasti v průzkumech, poskytnutí hodnocení a zpětné vazby. Mohou také vybízet k návratu k procesu, který adresát nedokončil (opuštění košíku, nedokončení registrace).
Databáze kontaktů
Součástí správně vedeného e-mail marketingu je pečlivě budovaná databáze kontaktů v souladu se zásadami GDPR.
Seznam lidí, kteří chtějí dostávat informace o vaší společnosti, lze sbírat různými cestami. Seznam lze rozšiřovat například registrací kontaktního formuláře pro odběr zpráv, sběrem kontaktů v rámci prodejního procesu či skrze projevení zájmu o různé informace a bonusy.
Vyhodnocování e-mail marketingu
Pravidelné vyhodnocování kampaní slouží ke zhodnocení jejich efektivity a také optimalizaci obsahu e-mailu, rozesílacího systému či cílových skupin. Existuje mnoho metrik, podle nichž je možné úspěšnost e-mail marketingu měřit. Pro zvýšení konverzí je vhodné realizovat A/B testy direct mailů.
Základní parametry měření úspěšnosti:
- Míra otevření (open rate): Poměr lidí, kteří si reálně otevřeli zprávu, ve srovnání s celkovým počtem odeslaných e-mailů.
- Míra prokliků (click through rate): Poměr lidí, kteří klikli na odkazy v e-mailu, ve srovnání s těmi, kteří zprávu pouze otevřeli.
- Konverzní poměr: Poměr lidí, kteří zakoupili produkt nebo službu přímo proklikem e-mailu.
- Bounce rate: Poměr nedoručitelných a vrácených e-mailů.
- Míra odhlášení (opt-out rate): Procento odběratelů, kteří se odhlásí z konkrétní kampaně nebo za určité časové období.
Efektivitu e-mail marketingu lze také měřit zhodnocením kvality návštěv, které z e-mailů na webovou stránku přišly. Z tohoto pohledu se například hodnotí, jak dlouho návštěvník příchozí z newsletteru zůstal na cílové stránce, kolik dalších stránek navštívil nebo zda provedl konverzi.
Kontakt
Potřebujete pomoci
s marketingem?
Využijte sílu našeho konceptu PR 360. Nejdříve s vámi probereme, co potřebujete. Následně vám doporučíme nejvhodnější nástroje a společně nastavíme tu nejlepší marketingovou strategii.