Co znamená webová přístupnost?
Webová přístupnost znamená, že webové stránky jsou vytvořené tak, aby byly použitelné pro co nejširší spektrum uživatelů. Jsou tedy přizpůsobené jak pro běžné uživatele, tak pro uživatele s určitým handicapem. Může se jednat o lidi se zdravotním postižením, jako jsou nevidomí, neslyšící, lidé s omezenou schopností pohybu nebo kognitivními obtížemi, ale i například o seniory nebo lidi s dočasným handicapem, jako je třeba zlomená ruka.
Cílem webové přístupnosti do tvorby stránek je odstranit překážky, které by mohly bránit uživatelům v přístupu k informacím, funkcím na webu nebo ztěžovat navigaci. Stránky by měly být snadno použitelné pro každého, bez ohledu na schopnosti nebo aktuální podmínky.
Jaké jsou základní principy webové přístupnosti?
Vnímatelnost | Pro netextový obsah (obrázky, videa) zajistěte textovou alternativu. Pro odlišení popředí a pozadí zajistěte dostatečný kontrast. |
Ovladatelnost | Celý obsah musí být přístupný z klávesnice i pomocí dalších vstupních zařízení. Uživatel musí mít dostatek času na přečtení a práci s obsahem. Usnadnit práci mu můžete přehlednou navigací. Nepoužívejte obsah, který by mohl způsobit záchvaty. |
Srozumitelnost | Na webu mějte čitelné a srozumitelné texty. Obsah na webu by měl být v souladu s uživatelovým očekáváním. |
Robustnost | Web by měl být maximálně kompatibilní se současnými i budoucími technologiemi - včetně asistivních technologií. |
Čím se řídí webová přístupnost?
Webová přístupnost je v Evropské unii i České republice regulována několika právními předpisy a normami. Mezi nejvýznamnější patří směrnice Evropského parlamentu a Rady 2016/2102 a zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací. Tyto předpisy vyžadují, aby webové stránky byly vnímatelné, ovladatelné, srozumitelné a robustní. Těmto čtyřem základním principům odpovídají také pokyny Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), které představují celosvětově uznávanou metodiku pro tvorbu přístupného webového obsahu (viz tabulka výše).
Webovou přístupnost je třeba řešit u všech stránek. Extrémně důležité je to ale právě u stránek, které handicapovaní a senioři často kvůli informacím navštěvují.
Příkladem takové stránky je web Dopravního podniku města Brna, kde snadná navigace, jednoduchý design a přehledná struktura hráli při návrhu webu důležitou roli. Důraz na co nejlepší uživatelskou zkušenost se vyplatil a web uspěl nejen u klienta, ale i v soutěži WebTop100.
Jak na to: Návod na dosažení přístupného webu
- Začněte s analýzou: Zjistěte, kde by na vašich stránkách mohl být problém s přístupností. Použijte nástroje jako WAVE nebo axe DevTools pro základní kontrolu.
- Optimalizujte obsah: Zajistěte, aby všechny obrázky měly textové popisky, videa měla titulky a aby texty byly srozumitelné a logicky strukturované.
- Zajistěte ovladatelnost: Ujistěte se, že všechny funkce webu jsou dostupné z klávesnice a že uživatelé mohou snadno procházet obsah pomocí standardních navigačních prvků.
- Testujte přístupnost: Pravidelně provádějte testy přístupnosti pomocí nástrojů a reálných uživatelů se zdravotním postižením. Pro testování lze použít například nástroj NVDA s prohlížečem Mozilla Firefox nebo Chrome. Pro kontrolu barevnosti (pro testování přístupnosti zrakově postiženým) pak můžete využít rozšíření pro Chrom Colour Contrast Analyser (CCA).
Potřebujete pomoci
s weby?
Využijte sílu našeho konceptu PR 360. Nejdříve s vámi probereme, co potřebujete. Následně vám doporučíme nejvhodnější řešení a společně vytvoříme designové a funkční stránky.