slovníček

Webová přístupnost

Pokračovat

Co znamená webová přístupnost?

Webová přístupnost znamená, že webové stránky jsou vytvořené tak, aby byly použitelné pro co nejširší spektrum uživatelů. Jsou tedy přizpůsobené jak pro běžné uživatele, tak pro uživatele s určitým handicapem. Může se jednat o lidi se zdravotním postižením, jako jsou nevidomí, neslyšící, lidé s omezenou schopností pohybu nebo kognitivními obtížemi, ale i například o seniory nebo lidi s dočasným handicapem, jako je třeba zlomená ruka. 

Cílem webové přístupnosti do tvorby stránek je odstranit překážky, které by mohly bránit uživatelům v přístupu k informacím, funkcím na webu nebo ztěžovat navigaci. Stránky by měly být snadno použitelné pro každého, bez ohledu na schopnosti nebo aktuální podmínky.

 

Jaké jsou základní principy webové přístupnosti?

Vnímatelnost

Pro netextový obsah (obrázky, videa) zajistěte textovou alternativu.

Pro odlišení popředí a pozadí zajistěte dostatečný kontrast.

Ovladatelnost

Celý obsah musí být přístupný z klávesnice i pomocí dalších vstupních zařízení.

Uživatel musí mít dostatek času na přečtení a práci s obsahem. Usnadnit práci mu můžete přehlednou navigací.

Nepoužívejte obsah, který by mohl způsobit záchvaty.

Srozumitelnost

Na webu mějte čitelné a srozumitelné texty.

Obsah na webu by měl být v souladu s uživatelovým očekáváním.

RobustnostWeb by měl být maximálně kompatibilní se současnými i budoucími technologiemi - včetně asistivních technologií.

 

Čím se řídí webová přístupnost?

Webová přístupnost je v Evropské unii i České republice regulována několika právními předpisy a normami. Mezi nejvýznamnější patří směrnice Evropského parlamentu a Rady 2016/2102 a zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací. Tyto předpisy vyžadují, aby webové stránky byly vnímatelné, ovladatelné, srozumitelné a robustní. Těmto čtyřem základním principům odpovídají také pokyny Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), které představují celosvětově uznávanou metodiku pro tvorbu přístupného webového obsahu (viz tabulka výše).

DPMB heslo

Webovou přístupnost je třeba řešit u všech stránek. Extrémně důležité je to ale právě u stránek, které handicapovaní a senioři často kvůli informacím navštěvují.

Příkladem takové stránky je web Dopravního podniku města Brna, kde snadná navigace, jednoduchý design a přehledná struktura hráli při návrhu webu důležitou roli. Důraz na co nejlepší uživatelskou zkušenost se vyplatil a web uspěl nejen u klienta, ale i v soutěži WebTop100.

Přečíst případovou studii

Jak na to: Návod na dosažení přístupného webu

  1. Začněte s analýzou: Zjistěte, kde by na vašich stránkách mohl být problém s přístupností. Použijte nástroje jako WAVE nebo axe DevTools pro základní kontrolu.
  2. Optimalizujte obsah: Zajistěte, aby všechny obrázky měly textové popisky, videa měla titulky a aby texty byly srozumitelné a logicky strukturované.
  3. Zajistěte ovladatelnost: Ujistěte se, že všechny funkce webu jsou dostupné z klávesnice a že uživatelé mohou snadno procházet obsah pomocí standardních navigačních prvků.
  4. Testujte přístupnost: Pravidelně provádějte testy přístupnosti pomocí nástrojů a reálných uživatelů se zdravotním postižením. Pro testování lze použít například nástroj NVDA s prohlížečem Mozilla Firefox nebo Chrome. Pro kontrolu barevnosti (pro testování přístupnosti zrakově postiženým) pak můžete využít rozšíření pro Chrom Colour Contrast Analyser (CCA).

 

Potřebujete pomoci
s weby?

Využijte sílu našeho konceptu PR 360. Nejdříve s vámi probereme, co potřebujete. Následně vám doporučíme nejvhodnější řešení a společně vytvoříme designové a funkční stránky.

+420 777 474 360 info@lesensky.cz

Nebo vyplňte kontaktní formulář

PR 360 diagram