Weboví šablona nebo webové stránky na míru úvodní foto

Kdy se vyplatí web na míru a kdy dobře poslouží web šablona?

Profile picture for user Jan Polzer
Jan Polzer
2. 6. 2022

Vyplatí se mi web s designem na míru, nebo si bez problémů vystačím s webovou šablonou? Tato otázka napadá stále více podnikatelů a manažerů ve chvíli, kdy začínají uvažovat o nových webových stránkách. Shrnuli jsme pro vás výhody a nevýhody obou řešení.

Tvůrci webových stránek se často specializují na svá oblíbená řešení. Někteří připravují weby postavené na šablonách, jiní nedají dopustit na pečlivě připravený kód, ve kterém mají vše pod kontrolou. Z pohledu zadavatele vás ale budou ve většině případů zajímat následující výhody a nevýhody webových šablon a webů na míru.

Co je to webová šablona?

Nejprve si ujasněme, co tento pojem vlastně označuje. Webová šablona je obvykle připravený a nakódovaný web, v němž „pouze“ změníte obrázky a přepíšete texty a tím jste s přípravou nových stránek hotovi.

 

se šablonami Nevymýšlíte design, rozložení prvků na stránce, barvy ani použité písmo. Čas a peníze investujete převážně do obsahu, nikoliv do kódování.

 

Technicky to může být připravené téma vzhledu pro nějaký redakční systém (typicky šablony pro WordPress), či kompletní web. Na rozdíl mezi těmito produkty si dejte pozor – nákupem šablon mnohdy pořídíte skutečně jen téma vzhledu a dostat celý redakční systém do podoby z ukázkové kopie si vyžádá několik dní laborování.

Šablony dávají smysl například tam, kde potřebujete mít web rychle připravený. Nainstalujete a začnete plnit. Nebo jinak, váš tvůrce webu je nakopíruje a vysází do nich obsah. Aby tvůrci šablon prodali více kopií, nabízejí obvykle celou řadu nastavení a variabilitu začínající na snadné změně barev a pokračující přes změny písma až po kompletní změny rozvržení stránky.

Rychlé a levné řešení. Ale…

Problém nastává, pokud se do definované šablony nevejdete se svými požadavky. Upravit šablonu nad rámec jejího nastavení a nerozbít přitom jiné její části a vlastnosti může být pracnější a dražší, než kdyby se web začal od počátku tvořit na míru.
 

TIP: Před nákupem šablony si včas zjistěte, jak funguje a vypadá v mobilním zařízení. Vyhnete se tak nepříjemnostem. Responzivita, tedy přizpůsobení vzhledu velikosti displeje, je dnes nutnost, ale ne každý tvůrce šablony ji má dobře zvládnutou.


Po spuštění webu také můžete zjistit, že vás šablona omezuje. Tam, kde vám nabídla rychlé vyplnění výhod vašeho produktu, najednou není možné přidat jeho další vlastnosti. Nebo naopak, z pěti skvělých charakteristik své služby pracně dáte dohromady tři zásadní.
 

Web na míru ukázka UX ilustrační

Příklad z praxe

Malé vydavatelství požádalo grafika, aby rychle postavil web na WordPressu a představil tam firmu a její knihy. Firma postupně rostla. Design byl pěkný, šablona uměla rychlé plnění nových knih, ale postrádala univerzálnost.

Když bylo potřeba knihy rozdělit do kategorií, změnit řazení či upravit seznamy, znamenalo to ruční editaci a přesázení stránek. Kdyby s tím web dopředu počítal, přehledy by se tvořily automaticky. Stejně snadno by se dalo změnit i formátování. I vzhledově krásné stránky by tak měly umět pracovat se základní vnitřní logikou.

Weby jako služba

Speciálním případem jsou weby dodávané jako služba. Jde o další úroveň webových šablon, kdy nemusíte řešit prakticky žádné technické otázky s webem spojené – webhosting, kompatibilitu, zabezpečení webu, aktualizace redakčního systému, SSL certifikáty a podobně.
 

U webové služby se zaregistrujete, objednáte si doménu, kliknutím vyberete z nabídky webových šablon a začnete plnit obsah. Technická stránka je automatizovaná a od provozu webu jste oproštěni.

 

Počáteční náklady těchto služeb jsou nižší než u webu na míru, platíte ale měsíční paušál dle velikosti webu. Omezení daná šablonami zůstávají. Příkladem takových služeb jsou například Solidpixels nebo Webnode.

Šablony pro e-shop

Speciální kapitolou jsou šablony e-shopů. Šablona, respektive e-shop jako služba postavená na šablonách, totiž dává mnohem větší smysl. Zatímco u prezentačního webu si v určité fázi budete chtít pohrát s kreativitou a svou firmu nebo produkt představit v jedinečné formě, u e-shopu to není vždy potřeba.
 

Weby na míru ilustrační foto responzovní design


Zavzpomínejte, čím se kromě produktů liší vaše oblíbené online obchody. Barvou? Velikostí písma a obrázků? Existuje několik málo variant zobrazení produktu a průchodu nákupním košíkem tak, aby se zákazník neztrácel v záplavě jiných prvků na stránce. Vymyslíte zde něco unikátního? Možná ano, možná ne. V tomto případě vám ale šablona může ušetřit hodně práce.

E-shopy jako služba mívají zvládnuté napojení na systémy třetích stran, jako jsou platební brány, různí dopravci, účetní software či srovnávače cen. V mnoha případech proto nedává moc smyslu toto všechno programovat na míru. Povedeným e-shopovým řešením postaveným na šablonách je například Shoptet.

Webové stránky pohledem marketéra

Pokud hledáte vhodné řešení, doporučujeme vám položit si několik otázek. Před rozhodnutím byste se měli zamyslet nejen nad vaším aktuálním byznysem, ale také popřemýšlet o jeho ideální podobě a rozvoji v horizontu dvou let. Z hlediska designu a funkce je běžná životnost webů 3 až 5 let.

Rozhodnutí o šabloně nebo o webu na míru bude ovlivňovat vaše podnikání dlouho, a proto je třeba se u něj důkladně zastavit. Odpovědi na tyto dotazy vám pomohou zjistit, zda šablony odpovídají vašim aktuálním i budoucím potřebám a zda bude jejich využití dávat ekonomicky i časově smysl.
 

  1. Plánujete rozšířit váš byznys, a tím pádem i web?
  2. Budete potřebovat sofistikovanější práci s obsahem (filtraci, řazení, seznamy)?
  3. Je možné, že časem budete chtít blog, chat nebo poptávkový formulář?
  4. Plánujete vést na web marketingové kampaně (PPC, SEO, content, sociální sítě)?
  5. Uvažujete o jazykových mutacích webu?
  6. Budete web plnit svépomocí, nebo budete mít k ruce odborníky (grafiky, programátory)?
Marketingové dotazy při volbě webu na míru ilustrační foto

Kdy dávají webové šablony smysl?

Tvorba webu na šabloně vám výrazně sníží počáteční náklady. Šablona sice není úplně zdarma, ale rozhodně bývá levnější než tvorba webu na míru. Dává absolutní smysl pro malého živnostníka, který potřebuje jen základní vizitku. Hodí se také pro jasně definovanou službu nebo produkt, jejichž parametry a prodej se v dlouhodobém horizontu moc nemění. Pokud šablonu předem technicky i marketingově prověříte, směle do toho.

Pokud ale chcete přizpůsobit web vaší firmě, produktu, službě, ale ne naopak, pak hledáte web na míru. Je-li váš byznys hodně dynamický a očekáváte u něj například růst, rozšíření služeb, portfolia nebo propagace, doporučujeme jednoznačně individuální web, který poroste s vašimi plány a potřebami.

Kontakt

Spojte se
s námi!

Využijte sílu konceptu PR 360®. Společně s vámi vytvoříme nový skvělý web, který podpoří váš brand i byznys.

+420 777 474 360 info@lesensky.cz

Nebo vyplňte kontaktní formulář

PR 360 diagram