Méně tradičních témat + konkurence na dovolené = více prostoru pro značku. V letních měsících se média každoročně ocitají v realitě „okurkové sezóny“. Politická scéna utichá, soudy pracují v prázdninovém režimu a firmy vyčkávají s důležitými proklamacemi na první zářijové týdny. Prořídlé jsou zároveň vlivem čerpání dovolených i stavy samotných redakcí. S vědomím těchto skutečností značky často podléhají dojmu, že v tomto čase nemá smysl směrem k novinářům nic komunikovat. Pravda však může být přesně opačná. Právě letní měsíce nabízejí ideální příležitost, jak si získat prostor v médiích i s tématy, která by jindy v roce neuspěla.
Léto? Pravý moment, kdy vystoupit ze stínu
Pokud z pohledu vizibility v médiích firmě celoročně ukazuje záda silnější konkurence, jsou prázdniny skvělou příležitostí, jak tuto dynamiku obrátit. Je pravděpodobné, že rivalové své PR aktivity v letních měsících alespoň částečně omezí. Jejich etablovaní mluvčí zároveň nemusejí být připraveni promptně reagovat na aktuální oborové dění, čímž se otevírá prostor pro značky „ze zadních lavic“.
Rovněž novináři, kteří se musejí při „okurce“ vypořádávat s absencemi kolegů i relevantních témat, s větší pravděpodobností sáhnou do mailové schránky po kvalitně zpracovaném PR podkladu, protože stejně jako kdokoli jiný, stráví i oni v třicetistupňovém vedru odpolední hodiny raději u vody nežli přesčasem v kanceláři.
Co o „prázkách“ (ne)komunikovat?
Pokud to charakter tématu dovolí, není od věci zvolit v letních měsících uvolněnější tón komunikace. Ideální jsou v daném směru odlehčená, ale originální témata vázaná na sezónní trendy. Naopak zásadní oznámení, tiskové konference nebo pres stripy je strategičtější plánovat až na období, kdy jsou redakce zpět v plné síle. Co tedy snese odklad, ať počká do září. Pokud má firma v rukávu silné téma, které si zaslouží plnohodnotný prostor, není důvod jej oslabovat načasováním. Letní období je ideální pro posílení viditelnosti brandu, ne pro vyčerpání klíčových sdělení.
Ideální náměty pro léto:
- Lifestylová sezónní témata
- Expertní komentáře k prázdninovým trendům
- Atraktivní data z tematických průzkumů
- Zajímavé CSR a HR aktivity
Čemu s v létě vyhnout?:
- Zásadním produktovým launchům nebo strategickým oznámením
- Složitým technickým článkům bez vazby na sezónu
- Organizaci tiskových konferencí, jež snesou odklad
- Press tripům, press eventům a dalším akcím vyžadujícím fyzickou přítomnost tisku
Ostrouhá letošní okurka kvůli volbám?
Obecná doporučení vázaná k letním měsícům samozřejmě nemají univerzální platnost. Například krizové momenty pochopitelně vyžadují svolání neodkladné tiskové konference. V některých sférách podnikání zase může dávat dokonalý smysl uspořádat akci pro novináře právě o prázdninách nebo oznámit zásadní novinku na začátku července.
Zároveň je důležité mít na paměti, že není okurka jako okurka. Každá je jiná. Do letní sezóny pravidelně zasahují (ne)očekávané události a trendy, na které je nutné v rámci strategie reagovat. Někdy je to olympiáda, řádění přírodního živlu nebo třeba nová odhalení v korupční kauze. Letos by prázdninové vody mohla čeřit třeba pokračující volební kampaň. Ačkoli se nejdramatičtější střetnutí zřejmě odehrají až v září, dá se počítat, že i v červenci a srpnu nabídnou partaje redakcím řadu atraktivních námětů ke zpracování.