Copyediting se zabývá úpravou a vylepšováním textu. Hlavním úkolem editora je upravit text tak, aby lépe splňoval stanovené cíle. Copyeditingem se zabývají copywriteři, jazykoví korektoři nebo marketingoví pracovníci.
Copyeditor by měl dokázat text upravit tak, aby byl poutavý, přesvědčivý a zároveň srozumitelný. V ideálním případě lze textovým sdělením dosáhnout mnoha cílů – od vzbuzení zájmu přes posílení značky až po zvýšení prodejů.
Úprava textů je disciplína copywritingu. Spolu s ním je významnou součástí obsahové strategie (content marketingu). Copyediting může texty vylepšovat v mnoha směrech:
- Opravuje gramatické, stylistické a typografické chyby.
- Formátuje a strukturuje text do vizuálně příjemnější podoby. K tomu využívá změny řezu písma (ztučnění, kurzíva), přímou řeč, odkazy, odrážky, mezititulky a další útvary.
- Upravuje (zkracuje, doplňuje) obsah tak, aby byl text informačně vyvážený, ale přesto čtivý.
- Sjednocuje tone of voice s jazykovým stylem klienta a zároveň s ohledem na cílovou skupinu.
- Dolaďuje sdělení tak, aby bylo zajímavější pro vyhledávače a uživatelé jej snadno našli (SEO). K tomu využívá strukturované nadpisy, metadata a do textu též doplňuje klíčová slova a odkazy.
- S ohledem na cíle, cílovou skupinu a médium textu provádí další potřebné úpravy. Stanoví například formálnost/neformálnost sdělení nebo doplní slang či odborné termíny.
Kontakt
Potřebujete poradit
s marketingem?
Využijte sílu našeho konceptu PR 360. Nejdříve s vámi probereme, co potřebujete. Následně vám doporučíme nejvhodnější řešení a společně nastavíme tu nejlepší PR a marketingovou strategii.