Obsluha webových stránek ilustrační foto

Nač nezapomenout při přípravě webu, aby jeho obsluha nebyla peklem

Profile picture for user Jan Polzer
Jan Polzer
4. 10. 2022

Proč sebelepší redakční systém často uživateli a správci webu nevyhovuje? Protože se zapomene na snadnou obsluhu a stránky vzniknou tak, aby byli spokojení hlavně programátoři a grafici. Pokud chystáte nový web, připravili jsme pro vás tipy, díky kterým budete se svými stránkami rádi pracovat a rozvíjet je.

Na počátku vzniku každého webu by nemělo chybět projektové zadání. To by kromě cílů, funkcí a technologie webu mělo obsahovat také požadavky na jeho obsluhu a správu.
 

Čím důkladněji zhotoviteli vysvětlíte, jak chcete web používat a spravovat, tím snáze a rychleji se vám s ním po spuštění bude pracovat.

 

V projektovém zadání můžete například specifikovat, jak chcete v redakčním systému webu pracovat s obrázky, videi, texty, formátováním či se správou dat. Požadavky můžete směřovat též k usnadnění práce na SEO, marketingu či úpravami webu do budoucna.

Snadné vkládání obsahu šetří váš čas i nervy

Každý redakční systém lze obvykle přizpůsobit tak, aby maximálně usnadnil vkládání obsahu. Většina běžných uživatelů ocení editor s možností formátovat text podobně, jako ve Wordu. V ideálním případě by editor měl umět očistit texty vkládané z Wordu od skrytého formátování, čímž šetří námahu při následném formátování vzhledu textu.

Méně je naopak více, proto by editor textu na webu neměl nabízet neomezené možnosti. Osvědčilo se nám připravit limitovanou sadu stylů pro odkazy, mezinadpisy, tlačítka, odrážky, citace a barevně zvýrazněné odstavce, které obsluha webu při formátování používá. Neomezená svoboda ve výběru barev a fontů totiž dovoluje web nejen upravit, ale také vizuálně rozbít.

Plánujete na web přidávat video? Pak se určitě nespokojte s možností vložit vygenerovanou značku iframe. Současné weby bez problémů porozumí vložení adresy z YouTube nebo Vimeo, automaticky zobrazí přehrávač a případně si stáhnou i náhled videa.

O SEO a sociální sítě jde až v první řadě

Úspěch velké části webů je spojen s jejich dobrým umístěním ve vyhledávačích. Možnost ručních úprav informací pro vyhledávače a sociální sítě považujeme v agentuře za naprostý základ webové administrace.
 

Ne vždy je však ruční úprava nezbytná. Na velkém e-shopu nebo firemním webu s nabídkou stovek a více produktů nebudete trávit čas vyplňováním unikátních informací do titulků a popisků stránek. Správně nachystaný web by v tomto případě měl vyhledavačům nabídnout tato data za vás, třeba na základě nadpisů stránek a prvního odstavce.

Určitě vás také potěší, když web automaticky oznámí vyhledávačům změny v obsahu. Základem by měla být automatická tvorba mapy pro vyhledávače (sitemap.xml), příjemnou novinkou je upozornění pro Seznam a Bing pomocí protokolu IndexNow.

Obsluha webových stránek rekační systém seo ilustrační foto


Co se týče sociálních sítí, weby musejí podporovat značky Open Graph, z nichž Facebook a LinkedIn čerpají informace pro odkazy. Zejména na obrázky vývojáři často zapomínají. Pokud přitom není značka og:image v kódu webu specifikována, nemusí se vám vzhled sdíleného článku na sociálních sítích líbit. Je-li pro vás relevantní Twitter, přidejte do webu obdobu značek Open Graph zvanou Twitter Cards.

Šikovný web upraví obrázky za vás

Typická poptávka klienta zní, že web by měl umět fotogalerie. Přitom každý si pod tímto pojmem představí něco úplně jiného: od jednoduchých náhledů s možností prokliku na větší fotku přes carousely a nepravidelnou mřížku jako na Pinterestu až po opravdový katalog třídící fotky podle různých témat.

V případě obrázků se zajímejte rovněž o možnosti jejich vkládání do webu. Dnes by měl každý web nabídnout ve své administraci automatické zmenšování fotografií na požadované rozměry. Pokud bude k dispozici i možnost volitelného oříznutí obrázku přímo v administraci stránek, ušetříte čas za úpravy v grafických programech.
 

Uprava fotografii na web v redakcnim systemu ilustracni foto


Uvažovat lze i o automatickém převodu obrázků do moderních grafických formátů. Do administrace nahrajete běžný JPG pro fotografie nebo PNG pro průhledné prvky a web je zcela automaticky překonvertuje na formát WebP nebo nejnověji na AVIF. Pro ikonky se bude hodit podpora formátu SVG. Tento postup pomůže se zrychlením vašich stránek i jejich pozic ve vyhledávačích.

Určitě využijete knihovnu již nahraných fotografií – typicky se hodí pro vkládání ikonek a úvodních obrázků k aktualitám. Nebudete je muset mít nachystané někde v počítači a vzpomínat, kde jsou uložené.

S obsahovými bloky postavíte nové stránky

Sebelepší návrh webu nemůže pojmout vaše potřeby za pár měsíců nebo za rok. Přidáte nový produkt, službu nebo celou sekci webu a bude potřeba je nějak strukturovat.
 

Komponenty webu

Na univerzální připravenou šablonu, do níž zadáte název, obrázek a v pevně daných sekcích nějaké texty, do budoucna raději nespoléhejte.

Redakční systémy WordPress a Drupal nabízejí různou variabilitu obsahu. Tvůrci webu vám mohou připravit do zásoby několik obsahových bloků (komponent).

V podstatě se jedná o předpřipravené „díly“, ze kterých si snadno poskládáte různé stránky bez nutnosti povolat do práce grafika či programátora. Ušetříte tak za jejich práci a díky předstylovaným blokům také udržíte vizuální styl webu.
 

Formuláře a práce s daty na jeden klik

Pokud na webu chcete uživatele vyzývat k přihlášení se k newsletterům, objednávkám nebo vyplnění formuláře, myslete na snadné zpracování uživatelské aktivity. Šikovný web by měl umět automaticky a spolehlivě doručit návštěvníkovi e-mail o přijetí poptávky. Vám jakožto správci webu by měl požadovaným způsobem (e-mailem, notifikací v systémech třetích stran) dát vědět o nové aktivitě, které se máte věnovat.

Samostatnou kapitolou je pak uchovávání dat a objednávek. V tomto případě se soustřeďte na to, aby stránky automaticky splňovaly zákonné normy (například GDPR).

Kategorie a štítky

Dobrý redakční systém vám také nabídne snadné třídění obsahu do kategorií nebo jeho označování pomocí štítků. Nemusí jít přitom pouze o blogy či obsahové magazíny. Díky štítkování jste schopni zajistit, že se na stránkách automaticky propíšou odkazy na další obsahově relevantní stránky na vašem webu. Vzájemně provázaným obsahem potěšíte návštěvníka, který zůstane na webu déle, i vyhledávače, které budou lépe indexovat váš web.

Bonus: Na co si dát pozor po spuštění webu

Web jste úspěšně spustili a spokojeně si jej plníte obsahem. Je nějaká vychytávka, kterou si zpříjemníte jeho každodenní údržbu? Například automatické zálohování by obvykle měl řešit webhosting nebo správce serveru, kde je web uložen. Nezapomínejte zálohovat jak soubory, tak databázi.

Nezapomeňte ani na aktualizace. Některé redakční systémy vyžadují pro jejich provedení hlubší znalosti, jiné naopak umí instalovat bezpečnostní záplaty zcela automaticky. Obojí má své výhody. Automatika zajistí, že nezapomenete a nemusíte platit správce webu. Na druhou stranu se můžete ráno probudit a zjistit, že kvůli nekompatibilním pluginům je web po aktualizaci nefunkční.

Dobrým pomocníkem jsou i nástroje třetích stran, které občas zkontrolují ošetření cookies. Čas od času doporučujeme sledovat i rychlost webu spolu s jeho dostupností tak, aby mohl šlapat jako hodinky.

Kontakt

Spojte se
s námi!

Využijte sílu konceptu PR 360®. Společně s vámi vytvoříme nový skvělý web, který podpoří váš brand i byznys.

+420 777 474 360 info@lesensky.cz

Nebo vyplňte kontaktní formulář

PR 360 diagram