Petr Pavel a Zuzana Čaputová na konferenci Etika a pravidla v politické komunikaci: Jak neukrást volby

Politická kultura v Česku potřebuje lék, může jím být Etický kodex. Mladí vnímají politiku přes sociální sítě

Profile picture for user Agentura Lesensky.cz
Agentura Lesensky.cz
24. 4. 2025

Jak neukrást volby? To byla zásadní otázka konference, která se konala 16. dubna v pražské Písecké bráně, jejíž jsme byli organizátorskou součástí. Celodenní akce se nesla v duchu diskuzí o etice a pravidlech v politické komunikaci, přičemž se jí účastnily špičky českého politického a komunikačního prostředí. Na místo jsme vyslali našeho kolegu Dana Dvořáka, který má v agentuře na starosti oblast politiky, sportu a veřejné správy. 

Prezidenti Pavel a Čaputová zahájili konferenci diskuzí o etice a hodnotách

Úvod konference patřil prezidentovi České republiky Petru Pavlovi a bývalé prezidentce Slovenska Zuzaně Čaputové. Oba ve svých vystoupeních zdůraznili důležitost etiky a hodnot v prezidentském úřadu. Čaputová připomněla výrok T. G. Masaryka o tom, že demokracie je jediný morální systém, a upozornila na neetické útoky vůči ženám v politice, často skrze jejich děti. Prezident Pavel se přihlásil k odkazu Václava Havla, zejména v oblasti etiky a respektu k ústavě. Oba prezidentští řečníci také odsoudili zatahování rodin do politických kampaní.

Výzkum odhalil nízkou důvěru veřejnosti v etiku politických kampaní

V dopoledním programu Tereza Friedrichová z agentury NMS Market Research představila výsledky výzkumu, který ukázal, že 81 % Čechů považuje politické kampaně za neetické. Zároveň se ukázalo, že mladí lidé jsou ochotnější etiku obětovat ve prospěch zásadních změn, které politik slibuje. Důležitým zjištěním bylo i to, že až 68 % lidí získává informace o politice především ze sociálních sítí.

David Kotora mluvil o globálních dopadech neetického marketingu

David Kotora z Transparency International rozebral příklady z praxe, kde porušování etických pravidel vedlo k závažným důsledkům. Zmínil případ Rumunska, kde ústavní soud znemožnil kandidaturu Călina Georgescua, i tragickou situaci v Myanmaru, kde byla nenávist vůči menšinám šířena i duchovními autoritami. Zaznělo i varování před vlivem technologických magnátů na demokracii – jako příklad byl uveden Elon Musk a jeho platforma X, která ovlivnila americké volby.

Foto: Daniel Hromada

Panelová diskuze odborníků odhalila slabiny současné politické komunikace

Po obědě následovala panelová diskuze vedená Janem Pokorným z Českého rozhlasu. Zúčastnili se jí Jan Hlavín (ADC), Roman Pavlík (APA), Petra Jankovičová (AKA) a Jan Vrobel (APRA). Všichni se shodli, že politici často přenášejí odpovědnost na marketingové týmy, místo aby sami určovali obsah sdělení. Jan Hlavín přirovnal dřívější politiku ke sportu s jasnými pravidly, zatímco dnešní prostředí sociálních sítí označil za „válku bez pravidel“.

Etický kodex APRA jako výzva k vyšší kultuře komunikace

Radek Maršík, předseda APRA, představil Etický kodex politické komunikace. Přiznal, že jde o idealistický dokument, jehož hlavní ambicí je inspirovat politické aktéry k dobrovolnému přihlášení se k vyšším standardům komunikace. I když kodex sám politické fauly nevyřeší, jeho cílem je přispět k lepší politické kultuře.

Zástupci koaličních stran podpořili záměr kultivovat politické prostředí

Závěrečná část konference patřila debatě volebních manažerů a zástupců parlamentních stran. Pozvání přijali Jakub Skyva (ODS), Lukáš Novák (STAN), Jan F. Andrš (Piráti), které doplnil Jaroslav Poláček (Produkujeme) a Tereza Svěráková (OAK). Pozváni byli i ostatní představitelé stran, kteří sedí v Parlamentu České republiky, ale na pozvání nezareagovali. Panovala shoda na tom, že politická kultura v Česku upadá a je třeba s tím něco dělat. Diskutující také přivítali vznik etického kodexu a vidí v něm smysluplný krok, přestože jeho vymahatelnost bude náročná.

Kontakt

Potřebujete pomoci
s public relations?

Využijte sílu konceptu PR 360®. Vybereme nejvhodnější nástroje a společně s vámi vytvoříme efektivní a funkční strategii.

+420 777 474 360 info@lesensky.cz

Nebo vyplňte kontaktní formulář

PR 360 diagram