Jak exportovat data z Google Analytics, než vám je v červenci smažou

Jak exportovat data z Google Analytics, než vám je v červenci smažou

Profile picture for user Jan Polzer
Jan Polzer
22. 5. 2024

Již nějakou dobu předchozí verze Google Analytics nesbírá data. Historickou návštěvnost lze stále prohlížet, ale nyní se přiblížil konec, po kterém budou stará měření definitivně odstraněna. Máte tak posledních pár týdnů na jejich záchranu.

Universal Analytics, nesmírně populární nástroj nejen pro měření návštěvnosti, ale i obchodních metrik webů, skončil a nyní přežívá jen do konce června. Google jej nahradil novými Google Analytics 4, které pracují na jiném principu. Místo návštěvnosti je centrem statistik událost a jako takový je tento nástroj nekompatibilní se starými daty.

To je také důvod, proč Google historická data do nové verze nepřevedl. Nechal nám poměrně dlouhou dobu na jejich zálohování, ale protože z principu fungování jejich správa neúměrně zatěžuje servery, zavázal se je poskytovat jen do konce letošního června.

Nastává tedy otázka, kam stará data přelít, zálohovat a zpřístupnit pro pozdější srovnávání.

Export údajů do PDF

Ze všeho nejjednodušší je export zobrazené tabulky s grafy do souboru PDF. Otevřete si přehled, jak jste byli zvyklí, vyfiltrujte si období, která vás do budoucna ještě budou zajímat, a vpravo nahoře klikněte na tlačítko Exportovat.

Z rozbalené nabídky vyberte PDF a chvíli počkejte. Po pár sekundách se vám stáhne exportovaný přehled. Počítejte ale s tím, že nebude interaktivní.

Ukázka analytics

 

Export Universal Analytics do Tabulek Google nebo Excelu

Podobně, jako lze jednotlivé přehledy exportovat do PDF, si data z tabulky v přehledech stáhnete i ve formátu CSV pro zobrazení v Excelu nebo je rovnou přelijete do Tabulek Google. Opět stačí zobrazit si příslušný přehled a tlačítkem Exportovat jej propojit do Tabulek Google nebo stáhnout jako soubor do Excelu či univerzálnější CSV.

Pozor. Do tabulek se vám přelijí pouze data, která máte v přehledu momentálně vyfiltrovaná. Tedy nikoli jen na základě časového období, ale také pro zobrazený počet řádků. Chcete-li podrobnější statistiky, pak si v nastavení pod tabulkou zobrazte maximální počet řádků ještě před exportem. Google Analytics vám nabídnou až 5000 záznamů.

V případě exportu do Tabulek Google a do CSV uvidíte všechna data na jednom listu, kdežto při exportu do Excelu je na prvním listu pouze souhrnná statistika z přehledu. Nelekněte se, podrobná data najdete na dalších dvou listech pojmenovaných Datová sada.

Export dat do BigQuery

Jak vidíte, ani export dat do tabulkových programů není úplná výhra. Budete mít k dispozici přehledy, ale pro automatizovanou práci s daty a návrat k jakýmkoli historickým hodnotám je to nepohodlné.

Google nabízí ještě další možnost, a to propojení starých Universal Analytics se svým nástrojem BigQuery. To je databáze sloužící ke zpracování velkých dat a umí do sebe načíst údaje z analytiky.

Musím upozornit, že BigQuery je placený nástroj, jehož cena se odvíjí od velikosti uložených dat i počtu operací nad nimi prováděných. Pro vyzkoušení a menší weby je k dispozici bezplatný tarif omezený na 10 GB a 1 TiB dotazů měsíčně.

Rozhodnete-li se BigQuery vyzkoušet, povedou vaše první kroky do Google Cloud Platform, která sdružuje cloudové nástroje Google. Zde se přepněte do Console, vytvořte nový projekt BigQuery a přidejte do něj propojení na Universal Analytics. Vzhledem k tomu, že Universal Analytics neměly na rozdíl od současné verze přímé napojení na BigQuery, je potřeba využít konektorů třetích stran, různě placených. Každopádně je napojení Universal Analytics na BigQuery spíše záležitostí pro programátora.

Export a import do jiného analytického nástroje

V Lesensky.cz se nám nejvíce osvědčil import dat do jiného analytického nástroje. Už delší dobu využíváme nejen pro svůj web projekt Plausible. Jedná se o alternativu ke Google Analytics, která sice nenabídne tolik údajů, ale pro menší weby je výrazně přehlednější. Je plně kompatibilní s GDPR, CCPA a PECR, a navíc pro měření návštěvnosti nevyžaduje zapnuté cookies. Nečeká tedy na souhlasy v liště jako Google Analytics a měření je teoreticky přesnější.

Ukázka Plausible

 

Import historických dat z Google Analytics do Plausible je otázkou několika kliknutí a zvládnete ho zcela bez programátora, na rozdíl od napojování dat do BigQuery. Jakožto placený nástroj začíná Plausible na 9 dolarech měsíčně, můžete však využít i bezplatnou verzi hostovanou na vlastním serveru. Jak se nám s Plausible pracuje, se dozvíte v samostatném článku.

Kontakt

Spojte se
s námi!

Využijte sílu konceptu PR 360®. Společně s vámi vytvoříme nový skvělý web, který podpoří váš brand i byznys.

+420 777 474 360 info@lesensky.cz

Nebo vyplňte kontaktní formulář

PR 360 diagram