Synergické PR kampaně na českém i slovenském trhu
Synergické PR plánování firem působících i Česku a Slovensku.
- PR & Media Manager Bibby Financial Services: Petra Hanzlová
- PR & Media Manager YOUPLUS: Tomáš Chramosta
PR kampaně Lesensky.cz
V posledních letech zajišťuje naše agentura kromě ryze českých také vzájemně provázané PR kampaně v Česku a na Slovensku. Řada našich klientů, kteří působí v obou zemích, oceňuje zejména synergické uchopení PR komunikace, které šetří zdroje i čas.
V agentuře Lesensky.cz máme oba mediální trhy dobře zmapované. Přestože díky společné historii a ekonomické provázanosti mají Česko a Slovensko mnoho společného, zároveň se projevují i zásadní specifika.
Mediální prostor v Česku a na Slovensku
Český mediální prostor je typický větší konkurencí v oblasti komunikace, PR trh je zde rozšířenější než na Slovensku. Pro tvorbu materiálů, které vycházejí z dat a statistik, je v Česku také výrazně lepší dostupnost podkladů. Na Slovensku je zase patrný větší tlak médií na komerční formu spolupráce. Plyne to především z menší konkurence na mediálním trhu, což se zejména v oborových titulech propisuje do cen inzertního prostoru. Tiskové materiály s kvalitními zdroji jsou však pro média na Slovensku žádaným zdrojem obsahu.
Synergický efekt a provázanost trhů
Při nastavování PR strategie bývá zásadním faktorem již zmíněná provázanost trhů. Při tvorbě PR kampaní lze proto vycházet z podobného kontextu a sledovat konkrétní vývoj trendů v obou zemích. Ve výsledku jsou tak v řadě případů témata týkající se českého trhu atraktivní i pro slovenská média a naopak. Některá mediální sdělení je tak možné vytěžit v českých i slovenských médiích.
PR kampaň pro Bibby Financial Services
PR komunikaci pro dvě dceřiné společnosti renomované mezinárodní skupiny Bibby Line Group zajišťujeme od začátku letošního roku. V Česku jde o společnost Bibby Financial Services, na Slovensku pak o Bibby Factoring Slovakia. V rámci PR strategie jsme si přitom stanovili dva hlavní cíle – zvýšení povědomí o factoringu a pozicování klienta jako ekonomického experta a lídra v oblasti factoringu.
Základem strategie byla důkladná rešerše a analýza ekonomických dat či trendů. Z té následně vycházela mediálně hodnotná a relevantní sdělení. Analytická témata byla zároveň obohacena o nosné komentáře klienta k vývoji na českém i slovenském trhu. Zásadní v rámci PR strategie bylo také přiblížení oboru factoringu široké veřejnosti. V komunikaci jsme se tak zaměřili například na vyvracení mýtů či aktuální statistiky zaměřené na toto odvětví v lokálním i evropském kontextu.
Komunikační mix a strategický přístup
Díky správně zvolenému komunikačnímu mixu přinesla PR kampaň obrovský zájem médií prakticky od samého startu. Jen v prvním týdnu od začátku komunikace jsme zaznamenali 49 mediálních výstupů, mezi kterými se v Česku objevila například MF DNES a na Slovensku Hospodárske noviny nebo trend.sk. Klíčový byl v tomto směru nejen timing, ale také správné mediální cílení – v rámci strategie jsme mimo jiné rozlišovali, jak odborný přístup budou jednotlivá média u témat volit.
Díky strategickému přístupu se nám za první půlrok spolupráce podařilo pro klienta získat mediální prostor s dosahem 2,5 milionu čtenářů na obou trzích a dostat jeho jméno do povědomí u široké i odborné veřejnosti. Média obě společnosti již i aktivně oslovují a poptávají od nich relevantní data. Společnosti Bibby Financial Services a Bibby Factoring Slovakia se tak podařilo za relativně krátkou dobu etablovat jako relevantní zdroj informací a ekonomických komentářů.
PR kampaň pro YOUPLUS
Mladá a progresivní pojišťovna YOUPLUS zahájila spolupráci s naší agenturou v srpnu roku 2023. Na českém i slovenském trhu působí pět let, zaměřuje se především na životní a rizikové pojištění, láká přitom na jednoduchost a inovativní řešení. Cílem PR kampaně bylo vybudovat pozici perspektivní a plně digitální pojišťovny, kultivovat finanční gramotnost v oblasti osobních financí a zaujmout cílovou skupinu mladých lidí – mimo jiné nastolováním agendy na českém a slovenském mediálním trhu.
V rámci PR strategie jsme se rozhodli vsadit na unikátnost. V komunikaci jsme proto pracovali s tématy, která v souvislosti s pojišťovnictvím dosud neměla v mediálním světě adekvátní prostor – například ekologie, umělá inteligence a elektronický underwriting, software pro odhalování pojistných podvodů nebo životní rizika pro generaci Z.
Positioning a zaměření se na nová témata
Unikátní přístup k tématům umožnil pozicovat pojišťovnu YOUPLUS jako plně digitálního hráče na trhu, který drží krok s mladou generací a edukuje společnost v otázce osobních financí. Zároveň se nebojí částečně bořit i společenská tabu, jako například otázku pojištění pro pacienty s psychickým onemocněním.
Zásah na českém i slovenském trhu
Nový pohled na důležitá témata přinesl dosah milionů čtenářů. Pojišťovna YOUPLUS díky tomu nastolovala agendu v nejprestižnějších periodikách na Slovensku, například Denníku N, Hospodárských novinách či v online denících Aktuality.sk a Nový čas.
Na českém mediálním trhu jsme dokázali oslovit například Novinky.cz, Deník, Právo, Metro nebo iDnes.cz. Některá periodika přitom zaujalo téma natolik, že komunikační linku o generaci Z zařadila jako otvírák tištěného vydání. Na základě synergické PR kampaně tak v českém i slovenském veřejném prostoru zakotvila témata, se kterými se pojišťovna YOUPLUS ztotožňovala a vnímala je pro veřejnou komunikaci jako klíčová.
Zhodnocení PR kampaní
Oba případy ukazují, že při správně zvolené PR strategii je možné dosáhnout výrazné synergie v PR komunikaci v Česku i na Slovensku. I přes mírné odlišnosti obou trhů se vyplatí stavět na jejich společných rysech. V synergické PR komunikaci tak vítězí nejen správné cílení, timing a zohledňování místních reálií, ale také neotřelé pojetí témat či přidaná hodnota v podobě relevantních dat a expertních vyjádření. Díky strategickému přístupu je tak možné i při rozdílných cílech zajistit klientovi masivní mediální pozornost a vítanou podporu pro obchodní růst v obou zemích.
Hodnocení klientů
Velice si vážíme možnosti podílet se na zajímavých projektech a děkujeme za pozitivní hodnocení zástupců Bibby Financial Services i pojišťovky YOUPLUS.
S PR agenturou Lesensky jsme moc spokojení. Od začátku roku 2024 nám zajišťují kompletní PR služby v České republice a na Slovensku. Spolupráce se hned od počátku skvěle rozjela. Tým Lesensky.cz s námi aktivně komunikuje a připravuje atraktivní témata, což velmi oceňujeme.
Jakub Šenberger, Marketing Manager, Bibby Financial Services
Díky agentuře se pojišťovna YOUPLUS pravidelně objevuje v zajímavých médiích nejen v Česku, ale i na Slovensku. Oceňujeme rychlou komunikaci celého týmu, znalost mediálního trhu i schopnost vhledu do našeho specifického oboru.
Filip Bartoš, ředitel distribuce a marketingu pojišťovny YOUPLUS