Jak jsme z Družstva CBA vytvořili leadera mediální debaty o nedělním prodeji v Česku

Lesensky.cz public relations case study CBA
Martin Svoboda
Autor článku: Martin Svoboda

S příchodem Vánoc či Velikonoc v Česku vždy ožívá debata o zákazu prodeje během státních svátků. Tuto rezonující problematiku jsme v public relations využili a obohatili ji o pohled našeho klienta – maloobchodní sítě Družstva CBA. Díky postupnému dávkování a gradaci informací se nám za měsíc podařilo zajistit 66 mediálních zmínek, včetně hlavních zpravodajských relací TV Nova a TV Barrandov. Zároveň jsme Družstvo CBA dostali do pozice opinion leadera, který v českém mediálním prostředí vysvětluje a obhajuje plošný zákaz nedělního prodeje.

Družstvo CBA je česká maloobchodní síť, která sdružuje téměř 1000 prodejen po celé zemi. Dlouhodobě se přitom ve spolupráci s naší agenturou snaží zdůrazňovat nutnost regulace českého trhu s potravinami. Trhu dnes totiž dominují hlavně nadnárodními řetězce a jeho regulace je oproti většině evropských států prakticky nulová, na což výrazně doplácejí tuzemští obchodníci.

Zákaz prodeje o svátcích? I v neděli

Jedním z mála platných regulačních opatření je zákon o zákazu prodeje o vybraných svátcích, který Družstvo CBA podporuje. Cílem CBA je rozšířit zákaz na všechny svátky a také na neděle. Družstvo tak chce pomoci malým prodejnám, jež kvůli velkým řetězcům musejí mít v neděli otevřeno i za cenu toho, že je víkendový provoz značně nerentabilní. Argumenty pro zákaz staví CBA také na tom, že v neděli jsou zavřeny prakticky všechny ostatní provozy, a právě tento den by měl sloužit k tomu, aby byl člověk s rodinou a nikoliv na prodejně.

Komunikaci tohoto (v Česku unikátního) postoje jsme naplánovali do dvou vln. První jsme pro co největší aktuálnost směřovali na období před vánočními svátky. Druhou fází jsme pak navázali začátkem ledna, kdy jsme téma podpořili příklady regulace nedělního prodeje v několika zemích západní Evropy. Díky zopakování klíčového sdělení a jeho rozpracování pomocí dalších argumentů jsme nakonec docílili nebývalého ohlasu napříč českou mediální scénou.

66 zmínek za měsíc s přesahem do budoucna

Kombinací reflexe aktuálního vývoje, unikátního postoje a jeho postupného doplňování o zajímavá fakta se nám na přelomu roku podařilo v Česku rozvířit debatu o možném zákazu nedělního prodeje. Během ledna jsme pro Družstvo CBA zajistili celkem 66 zmínek v médiích.

Mezi ty nejvýznamnější patřily výstupy v hlavní zpravodajské relaci TV Nova, TV Barrandov, Frekvence 1, v Hospodářských novinách či týdeníku Euro nebo na významných tuzemských zpravodajských webech jako blesk.cz, aktualne.cz, denik.cz, ihned.cz, tyden.cz nebo e15.cz.

Družstvo CBA se tak stalo hlavním odborníkem a aktérem celospolečenské debaty o nedělním prodeji. V tuzemských médiích si navíc pozici opinion leadera drží CBA i nadále, naposledy například ve spojení s nedávným omezením nedělního prodeje v sousedním Polsku.

lesensky-public relations-case-study-CBA-druzstvo
Kombinací reflexe aktuálního vývoje, unikátního postoje a jeho postupného doplňování o zajímavá fakta se nám na přelomu roku podařilo v Česku rozvířit debatu o možném zákazu nedělního prodeje.

Realizační tým: Martin Svoboda (PR & Media Manager), Tomáš Skolek (PR & Media Director)