Umělá inteligence, SEO a PR

AI jako náhrada Googlu. Umělá inteligence zachytí značky při vyhledávání díky PR

Profile picture for user Martin Svoboda
Martin Svoboda
24. 4. 2025

Nástup umělé inteligence přinesl kromě různého uplatnění AI nástrojů v PR a marketingu také zásadní změnu ve vyhledávání informací. Počet lidí, kteří hledají odpovědi na své dotazy prostřednictvím AI namísto klasických nástrojů jako Google, neustále roste. Tento způsob je vhodný především pro konkrétně cílené a specifické dotazy, u kterých standardní vyhledávače již nemusí stačit. Velké jazykové modely v takovém případě vyhledají informace z několika otevřených zdrojů, zanalyzují je a ve zlomku času poskytnou uživateli konkrétní kontext. 

Budoucnost – značka ve vyhledávání AI nástrojů  

Za nejčastěji využívaný AI nástroj platí stále ChatGPT, který vyhledávání na internetu umožňuje (oproti minulosti) už i v bezplatné verzi. Růst popularity pak zaznamenává i nástroj Perplexity, bezplatný jazykový model, který se na vyhledávání informací na internetu a jejich shrnutí do širšího kontextu přímo zaměřuje. 

Pro značky tato změna znamená jediné – zatímco dosud musely neustále následovat pravidla SEO, nyní musí mít z hlediska viditelnosti rozptyl mnohem širší. A s dalším prohlubováním trendu vyhledávání informací pomocí AI se začít dívat na SEO jinak – nově jako na způsob, jak značku co nejčastěji umisťovat do AI asistentů. Kromě prezentace vlastního webu získá na důležitosti zejména přítomnost v online médiích, ze kterých AI nástroje čerpají. 

Růst relevance online médií na úkor printu 

Pro viditelnost v médiích je jedním z nejlepších nástrojů public relations. Značka je v klíčových zpravodajských či lifestylových výstupech úzce spojena s konkrétními produkty, službami, trendy či přímo konkrétními informacemi, které uživatel prostřednictvím AI hledá. Výrazně tak roste nejen viditelnost brandu, ale také jeho expertní pozice v očích veřejnosti. 

 

Pokud tedy značky budou chtít být do budoucna v AI vyhledávání úspěšné, bude pro ně existence dohledatelných mediálních výstupů naprosto zásadní. 

 

Pokud tedy značky budou chtít být do budoucna v AI vyhledávání úspěšné, bude pro ně existence dohledatelných mediálních výstupů naprosto zásadní. Tato skutečnost mimo jiné ukazuje na rostoucí vliv online médií ve srovnání s tištěnými tituly. Dosavadním hlavním argumentem byla takzvaná digitální stopa v klasických vyhledávačích. Nově však budou výstupy v online médiích sloužit i jako klíčové vodítko při běžném využívání umělé inteligence. 

Prolínání SEO a PR 

Co z toho plyne pro značky? Pokud aktuálně ve vyhledávačích nevyskakují na horních pozicích, vyplatí se jim stále vylepšit své SEO. Zároveň by však kromě toho měly začít testovat, jak často se objevují při vyhledávání informací v AI nástrojích. Pokud ve zdrojích značka absentuje, může prostřednictvím PR směrem k médiím předběhnout i zvučnější konkurenty.   

S ohledem na rostoucí popularitu vyhledávání pomocí AI je jen otázkou času, kdy se právě viditelnost značky v rámci velkých jazykových modelů začne sledovat, měřit a vyhodnocovat. A PR a SEO se tak budou vzájemně ještě více prolínat. 

Kontakt

Potřebujete pomoci
s public relations?

Využijte sílu konceptu PR 360®. Vybereme nejvhodnější nástroje a společně s vámi vytvoříme efektivní a funkční strategii.

+420 777 474 360 info@lesensky.cz

Nebo vyplňte kontaktní formulář

PR 360 diagram