Průzkum PR Network: Pandemie otevře dveře digitální transformaci a prověří hodnoty public relations

PR Network ilustrační foto
Veronika Duchoňová
Autor článku: Veronika Duchoňová

Po několika měsících karantény a prvním rozvolňování opatření začínají PR profesionálové odhadovat další vývoj trhu na základě bilance uplynulého období. Podle průzkumu mezi 21 agenturami z globální sítě PR Network (PRN) přinesla epidemie do oboru řadu výzev, inovací, ale také potvrdila roli kvalitně zpracovaných informací a srozumitelné komunikace. Jako člen sítě se ankety účastnila i naše agentura a proto přinášíme její exkluzivní souhrn. Základní radou šéfů agentur od Mexika po Taiwan je hlavně udržet si optimistický přístup, pokračovat v digitální transformaci oboru a nezastavovat PR a marketingové kampaně.

Průzkum vznikl ve spolupráci s Creative Consulting Group. Majitelů a manažerů PR a reklamních agentur se konzultanti ptali na zhodnocení stávající situace v oboru a rady pro klienty i zaměstnance. Podle respondentů pandemie reklamní a komunikační byznys citelně zasáhla. Firmy se musely vyrovnat hlavně s úbytkem klientů, změnou typu poptávek, restrukturalizací týmu a digitalizací workflow.

PR network survey grafika
Průzkumu se účastnilo 21 agentur ze sítě PRN

Budoucnost oboru vidí naši kolegové z globální sítě optimisticky. Doporučují pokračovat v nastartované digitalizaci workflow a využívání online nástrojů a technologií v PR. „Je to příležitost přijmout nové technologie a trendy, které mohou urychlit digitální transformaci našeho byznysu,“ vysvětluje náš síťový partner Héctor Lira Hevia z mexické agentury F1rstcomm Communicacion. „Význam interní komunikace a digitálních kanálů se stále zvětšuje. V době, kdy se Británie zotavuje, se na ně soustředíme nejvíce,“ potvrzuje z druhé strany oceánu Richard Postins, Managing Director britské agentury Prova PR.

Několik měsíců trvající pandemie přinesla oboru kromě výzev i pozitivní signály. Zatímco marketingové rozpočty klientů se spíše snižovaly, zájem o komunikační disciplíny stagnoval nebo mírně rostl.

„Pro agentury byla krize příležitostí ke zvýšení efektivity práce týmů, rozšíření a inovaci služeb, ale také širší kooperaci s dalšími agenturami napříč trhem,“ doplňuje náš CEO Petr Lesenský.

Podobný názor zastává i spolumajitelka italské agentury Soluzione Group Anna Pelucchi. Krize podle ní ukázala hodnotu PR. Poskytování správných informací, okamžitě a se správným tone of voice se stalo pro řadu firem i institucí hlavní prioritou. Z průzkumu mezi agenturami také vyplývá, že kromě zdravotních témat se během pandemie dostala do popředí i společenská odpovědnost firem – ty podniky, které se zapojily do pomoci během krize, ji ve spolupráci s agenturami chtěly aktivně a citlivě komunikovat.

Spolu s kolegy ze světa doporučujeme klientům, aby se pokusili udržet stávající marketingové rozpočty. Zkuste je nesnižovat a vytrvat v komunikaci. „Dejte více péče zaměstnancům, dodavatelům i komunitě,“ uzavírá Jacky Cheng z čínské agentury CommNow. V souvislosti s dopady pandemie a změnami ekonomiky by však firmy měly nastavit nové cíle kampaní a více dbát na transparentnost.

Interaktivní souhrn z ankety najdete ZDE.