PR kampaň pro Axigon: Jak správně zpracovat data a nastolit mediální agendu

tankovací zařízení na benzinové pumpě
Lukáš Pololáník
Autor článku: Lukáš Pololáník

Společnost Axigon poskytuje tankovací karty pro firmy i živnostníky. Jedním z relevantních témat pro její PR komunikaci jsou tedy ceny pohonných hmot. Média však s oblibou využívají detailní statistiky jejího konkurenta. S využitím dat Evropské komise se ale naší agentuře podařilo získat pro mediální kampaň komplexnější přehled o cenách paliv v Česku i v ostatních evropských zemích. Před loňským obdobím letních dovolených jsme tak v českých médiích nastolili novou agendu srovnání cen paliv napříč státy EU. To vše díky kvalitním datům a jejich unikátnímu zpracování.

Nákupní aliance Axigon sdružuje okolo 10 tisíc živnostníků a firem, kterým mimo jiné poskytuje tankovací karty. Ti tak mohou díky sdružené poptávce více subjektů využívat nadstandardních cenových podmínek u tankovacích karet dvou renomovaných petrolejářských firem. Jedná se hlavně o takzvanou plošnou cenu paliva, jež je jinak dostupná pouze velkým podnikům a autodopravcům, kteří mají pro svou flotilu ohromný odběr paliva.

Zpracování syrových dat

Ceny pohonných hmot jsou tudíž pro Axigon zajímavou komunikační příležitostí. Obchodní aliance vlastními daty sice nedisponuje, velmi vhodnou alternativou jsou však v tomto případě statistiky Evropské komise. S těmi je možné dále pracovat a dle aktuální poptávky médiím dodat současné i historické informace či srovnání cen napříč celou EU včetně komentáře Axigonu.

Aktuální data i historické srovnání

Velmi dobře se to ukázalo v loňském roce v období před letní dovolenou, kdy se řada Čechů chystala do zahraničí vlastním automobilem. Jednou z klíčových informací, která nejen veřejnost, ale i média zajímala, tak byly ceny paliva v tranzitních i cílových destinacích. Ze statistik Evropské komise lze přitom vyčíst mnohá zajímavá fakta. V některých zemích je například benzín a nafta výrazně dražší, v Itálii to obvykle bývá rozdíl 10 korun na jednom litru.

Ve stejném období během května a června jsme se zároveň rozhodli jít proti proudu. Konfrontovali jsme často opakované tvrzení, že jsou paliva v současnosti příliš drahá. Jednoduchou analýzou historických dat Evropské komise – a v tomto případě i Českého statistického úřadu – jsme tak mohli přijít se zprávou tvrdící opak. Za průměrnou mzdu si totiž lidé v roce 2018 mohli koupit přes 1 000 litrů nafty, což byl o více než polovinu větší objem než v roce 2012.

Axigon 1

 

Opakované zásahy ve stěžejních titulech

Před poslední sezónou letních dovolených se nám tak díky pečlivému zpracování dat Evropské komise podařilo v českých médiích nastolit agendu srovnání cen paliv napříč zeměmi EU. Součástí výstupu byla nejen tisková zpráva, ale také přehledná tabulka s porovnáním cen ve všech zemích EU či historické srovnání, včetně přepočtu dle aktuálního kurzu koruny vůči euru. Tyto výstupy zajistily pro Axigon často opakované zmínky ve stěžejních zpravodajských titulech jako Lidové noviny, Deník.cz, Euro.cz nebo iDnes.cz, pro který jsme analýzu provedli opakovaně dle nejčerstvějších dat Evropské komise.

Axigon 2