PR Akademii jsme letos zahájili mediálním tréninkem krizové komunikace

Kamerová zkouška v závěru mediálního tréninku
Monika Hořínková
Autor článku: Monika Hořínková

Do série letošních školení PR Akademie jsme vstoupili specialitou v podobě individuálního mediálního tréninku zaměřeného na krizovou komunikaci. S vedením města Znojma jsme celý den trénovali, jak komunikačně zareagovat v krizové situaci a jaký servis by měli novináři ve vypjatých chvílích ideálně dostat. 

Krizová komunikace se považuje za klíčovou disciplínu oboru public relations a je nedílnou součástí krizového managementu. Precizní zvládnutí této discipíny má zásadní význam pro zachování dobrého jména podniku, instituce, neziskové organizace nebo veřejně exponované osoby.

V rámci PR se jedná o jeden z nejtěžších okamžiků komunikace, typický rychlostí a akutní potřebou řešení. Udržovat dobré vztahy s novináři a poskytovat jim kvalitní informační zázemí se může šikovný komunikátor naučit poměrně rychle, krizová komunikace už však vyžaduje zkušenosti a velmi dobrou znalost mediálního prostředí či novinářské profese. Jinak se může snadno vymknout z rukou a skončit katastrofálně

Jak probíhá mediální trénink?

Náš mediální trénink je koncipovaný komplexně. V rámci celodenního školení klienta provázíme od kontextu českého mediálního trhu, přes základní teoretické přístupy a poučky až po praktické ukázky a cvičení. Celý maraton končí kamerovou zkouškou, na které si účastník kurzu vyzkouší v praxi maximum získaných informací a rad. Na svůj mediání příspěvěk pak získá odborný feedback, který by mu měl pomoci uvědomit si nedostatky a nešvary svého mediálního projevu, čímž dostane možnost na nich zapracovat.

Krizová komunikace obcí a místních samospráv

Na nejnovějším mediálním tréninku jsme školili starostu a místostarostu Znojma. Vedení města je přitom institucí, která se může setkat s několika různými typy krizové komunikace.

Každá z příčin krizové komunikace obcí vyžaduje jiný přístup. Krize může vzniknout například působením vnějších vlivů. Nejčastěji se jedná o přírodní živly, různé kriminální útoky a teroristické činy či havárie ekologického nebo jiného rázu.

V tomto případě je instituce v krizové komunikaci zodpovědná zejména za to, že všichni získají podstatné informace v co nejrychlejším časovém horizontu a ve správné formě a podobě.

Druhým typem krizové komunikace samospráv se váže spíše na vnitřní chod organizace. Nejčastěji se pojí se soukromým životem jejích členů.

Každý typ krize má na našem mediálním tréninku doporučený postup. Na školení definujeme jednotlivé kroky, jak pracovat se všemi cílovými skupinami a jaké informace jim poskytnout.

Praktické školení tak klientům pomůže naučit se alespoň základní osvědčené procesy a zvládat „krizovku“ pod menším stresem a nátlakem. Právě stres a nutnost rychlé reakce jsou totiž v krizi důležitým faktorem, který stojí, ve většině případů, za mediálním neúspěchem. Výsledná kritika v médiích z jednoho nepovedeného výstupu pak může mít dlouhodobé a velmi negativní následky, které se napravují jen těžko. Proto se na mediální tréninky v letošním ročníku PR Akademie zaměříme detailněji.

Více o našem projektu PR Akademie najdete na webu.
Máte-li dotazy, rádi je zodpovíme na e-mailu kubin@lesensky.cz.