Edukativní PR jako komunikační nástroj pro eventy: Jak Festival Prague Mussel Week získal 13 000 nadšenců

Prague mussel week PR kampaň
Markéta Faltysová
Autor článku: Markéta Faltysová

Čtrnáct tun slávek dovezených přímo z Holandska, 36 pražských restaurací, 7 velkoobchodů, 13 055 prodaných voucherů, 23 085 unikátních návštěvníků webových stránek a 63 mediálních výstupů. To jsou výsledky zářijového projektu Prague Mussel Week (PMW) na jehož aktivní komunikaci jsme se podíleli. Jako stěžejní nástroj pro komunikaci jsme přitom zvolili edukativní public relations, které zaznamenalo u médií i veřejnosti nebývalý úspěch.

Výzva: Propagace „moře chutí na jazyku“ v suchozemském státě

Unikátní a svého druhu jediný mušlový festival v Čechách měl přivézt 23. až 29. září 2019 do Prahy moře chutí i s jeho největšími dary. Podávat se měly delikatesy jako slávky po baskicku s chorizem, slávky na avokádu nebo mušle na borovicovém jehličí. Úkolem naší agentury bylo Čechům dokázat, že pro ně mušle rozhodně nemusejí mít punc exotické delikatesy a nemusejí za ně utrácet ani horentní sumy.

Proto holandské slávky z města Yerseke připravili šéfkuchaři známých pražských restaurací hned ve třech cenových kategoriích: Luxury (luxusní varianta), Value for money (střední cenová kategorie), Bistro (dobrá kvalita za příznivou cenu). Pořadatelé chtěli navíc Čechům připomenout, jak jsou plody moře mimořádně zdravé. Mušle totiž patří mezi superpotraviny. Obsahují řadu vitamínů, minerálů a důležitých látek prospívajících našemu srdci.

Příprava komunikace: presstrip za producenty mušlí

Mediální debatě o mořských plodech předcházel originální press trip s gastro novináři do holandského města Yerseke, kolébky nejkvalitnějších holandských mušlí. Necelé 4 měsíce před akci si na něm žurnalisté mohli vyzkoušet řadu zajímavých receptů od místních kuchařů, ale také se seznámit s hlavními ambasadory projektu: vítězkou soutěže Masterchef 2019 Kristínou Nemčkovou, její soutěžní kolegyní Leou Skálovou nebo známým šéfkuchařem Filipem Sajlerem.
 


Během návštěvy se novináři obeznámili i se způsobem přepravy slávek do České republiky. Díky press tripu vznikla řada zajímavých reportáží, které úvod do tématu mořských mušlí krásně odstartovaly. Diskuze nad holandskými slávkami pokračovala skrze pečlivý výběr médií napříč mediálním spektrem. Přepokládali jsme, že téma mušlí a festivalu je natolik originální, že se mu média budou věnovat i nadále.

Navazující PR kampaň: recepty, populárně naučná témata a degustace pro novináře


Po uvedení tématu mušlí do média jsme v kampani navázali s panelem materiálů, který postupně seznamoval českou veřejnost s mořskými plody. Komunikaci jsme zaměřili na:

  • originální recepty ambasadorů

  • originální recepty vybraných restaurací zapojených do festivalu

  • populárně naučné články o prospěšnosti slávek spolu s citacemi odborníků

  • pozvánky na mušlový festival pro čtenáře

Vrcholem komunikace směrem k médiím pak byla VIP mušlová degustace pro novináře, jejíž součástí byla i live cooking show. Akci v Blue Fjord se v září zúčastnilo 8 novinářek a 1 fotografka z cílových médií jako byly Svět ženy, Blesk Vaše recepty, primafresh.cz, Apetit, Nova, Rádio City, Katka či Vlasta. Event prohloubil neformální vztahy s novináři a pomohl tak pozitivnímu budování brandu PMW.

Komunikaci poté doprovázela i klientova ATL kampaň, která se soustředila na vybrané billboardy v Praze a série edukačních videí přímo na YouTube kanálu Prague Mussel Week.

Výsledky: záplava mušlí v Česku a příliv pozitivního vnímání do budoucna


Celkem se na akci během září snědlo čtrnáct tun slávek a prodalo 13 055 voucherů na konzumaci. Díky 63 mediálním výstupům se veřejnost o akci dozvěděla včas a získala dostatek důvodů, proč se o plody moře zajímat.

„Mediální výstupy, nadstandardní vztahy s novináři, edukativní ráz komunikace a zájem Čechů o slávky během festivalu předčily naše očekávání, a právě proto nyní jednáme o tom, že bychom s Prague Mussel Week pokračovali i v roce 2020.“
Jan Škoda, CMO z HOPI Holding, jehož společnost HOPI CEE FISH HUB se věnuje logistice a zpracování čerstvých ryb pro střední a východní Evropu.

Naše PR kampaň měla úspěch, začali jsme komunikovat s dostatečným předstihem, proto se nám podařilo zasáhnout nejen online, ale i printová média. Novinářům se líbilo, že komunikace byla propojena s PMW, jako vrcholem celé edukace o mušlích. Obecně se zvýšil zájem čtenářů o daný segment potravin, čemuž nasvědčuje i vysoká čtenost článků na téma mušlí v tomto období.

PMW rafika zmínky média