Alexandr Fiala Lesensky.cz týmové foto

Baví mě vytvářet věci v symbióze a vzájemném dialogu týmu, prozradil náš nový Creative Director Alex Fiala

Profile picture for user Veronika Duchoňová
Veronika Duchoňová
27. 11. 2019

Jeho revírem je marketing a jeho svižné pracovní tempo bude nyní rytmem našeho kreativního oddělení. Alex Fiala přináší do Lesensky.cz smysl pro detail, neotřelé nápady a dvacet let zkušeností v marketingu. Nový kreativní ředitel nám v rozhovoru popsal svou cestu k reklamě, vztah ke specifikům agenturní práce i své osobní tipy na trendy v příštích letech.

Co jsi vystudoval a kudy vedla tvá cesta k marketingu?

Jestli jde o školy, tak nemám vystudováno nic, co by zrovna nějak souviselo s marketingem. Všechno jsem se naučil postupně praxí nebo z knížek. Dříve jsem pokukoval po studiu marketingu v zahraničí, ale s ohledem na rodinu už na to v tu dobu nebyly vhodné podmínky. V mládí jsem studoval chvilku strojařinu, filozofickou fakultu kvůli němčině a také ekonomii, ale nakonec jsem ode všeho zběhl a začal se realizovat v reklamní branži. Ta mě bavila a dávala mi víc než tehdejší studium.

K marketingu jsem se dostával postupně, díky mému bratrovi, který se od raných 90. let profesionálně věnoval grafice. Na střední škole jsem byl nadšený fotoamatér a první marketingovou prací pro mě byla pozice asistenta reklamní fotografie, což mi domluvil právě můj bratr. To bylo v Praze v roce 1995 a byla to moc příjemná zkušenost, zvláště proto, že tehdy reklama zažívala zlatá léta. Spolupracovali jsme s většinou prestižních pražských agentur. Mělo to jen jedinou nevýhodu, že jsem si místo focení, kterého jsem si v práci užil až nad hlavu, musel najít jiného koníčka.

Jak vypadala tvá první velká marketingová zakázka?

Jako první opravdovou zakázku bych asi viděl práci pro francouzskou farmaceutickou společnost. V menší pražské agentuře jsme pro ni zajišťovali veškerý servis od kreativy až po výrobu. Připravovali jsme pro ně prezentační materiály i inzerci v klasických médiích včetně podkladů ještě na filmech s nátisky. Pracovali jsme také na zajištění eventů a různých firemních akcí, kterých nebylo zrovna málo. V té době jsem byl současně accountem, ideamakerem a projektovým manažerem. Dělali jsme i hodně tištěných věcí, a tam se nejspíše datuje i začátek mého zájmu o různé výrobní technologie, které mě baví doteď.

Co tě kromě výrobních technologií baví ve světě marketingu nejvíc?

Nejvíc mě baví různorodost, která přichází s různými typy klientů, a v poslední době i strategická a kreativní stránka věci. Rád přemýšlím, jak vycizelovat to pravé marketingové sdělení a přetavit ho do kreativní podoby. Paradoxně mi vyhovuje tlak, který mě přiměje učit se a vyvíjet se neustále někam dál. Většina firem už má dnes naštěstí marketing na výrazně vyšší úrovni, než tomu bývalo dříve, a dobrý marketér tak před nimi musí vždy mít náskok. A v neposlední řadě jsem nadšenec do on-line světa, který otevřel a nadále přináší spoustu dalších komunikačních příležitostí.

Jak dlouho jsi pracoval v agenturách a neláká tě například volná noha?

V agenturách a studiích jsem strávil 19 let a práce v nich pro mě měla přínos a pomohla mi s rozšířením obzorů. Volná noha mě zatím neláká, vyhovuje mi spolupracovat v týmu, kdy věci vznikají v symbióze a vzájemném dialogu. Agentura mi sedí i vzhledem k typu zakázek. Bývají většinou zajímavější.

Vždy jsem si vybíral spíše menší „šikovnější“ agentury, protože pro mě byla a je důležitá a určující atmosféra a lidi, se kterými dělám. Ta chemie uvnitř prostě musí fungovat, to je za mě předpoklad, aby z vás mohly vypadnout parádní nápady. Navíc v takových agenturách není tak přebujelá administrativa a rigidní hierarchie – jednoduše poskytují vetší prostor pro tvůrčí nápady i seberealizaci.

V marketingu jsi už dlouho, máš zkušenosti a nadhled. Co bude podle tebe trendem v následujících dvou letech?

Tohle se hodně špatně určuje, ale osobně bych vsadil na větší míru segmentace a hlubší poznání cílové skupiny zákazníků. Naštěstí jsou postupně stále lepší možnosti, jak se dobrat ke stěžejním datům a informacím a dobrá marketingová analýza už není pro většinu firem nedostupná, tak jak tomu bylo dříve.

Někdy bohatě stačí vytáhnout paty z kanceláře a ponořit se do reálného světa, kde to všechno fyzicky probíhá. Na to se občas dost zapomíná a reklamní svět se většinou nereálně modeluje z pohodlí zasedačky v rámci nějakého brainstormingu. Řada firem zatím v kvalitní analýze a navazujícím dobrém a autentickém obsahu zaostává. Myslím si, že v tomto bodě se hodně změní. Osobně vidím v budoucnosti i potenciál v kreativním odlišení a jisté míře odvahy a nadsázky v komunikaci.

Kdy jsi začal přemýšlet o nástupu do Lesensky.cz a co tě přesvědčilo se k nám přidat?

Nabídka přišla nečekaně ve chvíli, kdy jsem po 12 letech odcházel z předchozí agentury a plánoval si dopřát chvilku volna. Ozval se mi Petr Lesenský, že shání strategickou posilu s ohledem na své záměry a budoucí profilování agentury. Na domluvu nám stačilo skočit spolu třikrát na pivo.

Kývnul jsem, protože se mi líbilo spojení dvou světů – PR a marketingu – a velký důraz na marketingové analýzy, které předcházely či většinou předcházejí spolupráci s klienty. Tenhle přístup je na trhu stále celkem ojedinělý, protože klasické agentury většinou pracují jinak. Hodně mě to oslovilo a současně to byl agenturní odrazový můstek pro větší míru zapojení kreativní složky a její rozvoj.

To je přístup, který zarezonoval s mým nazíráním na věci kolem marketingu a komunikace, a proto jsem se rozhodl tuto nabídku přijmout.

Čemu se věnuješ nejradši ve volném čase?

Na koníčky nemám popravdě moc času, tak se vzhledem k věku snažím alespoň fyzicky udržovat cvičením. Protože mě nebaví chodit do posilovny, zkusil jsem na kamarádův popud cvičení s kettelbellem, což mě neskutečně nadchlo a vyřešilo můj problém s bolavými zády z věčného sezení. A také jsem propadl pití kvalitní kávy, na což je Brno úplně ideální místo. A někdy se zadaří, že je mi moje práce současně i zábavou, což si stále i po těch letech užívám.