Výrobci začínají štítkovat pneumatiky, informace na štítcích nejsou dostačující

27.6.2012

Pro výrobce pneumatik platí od 1. července 2012 nová povinnost značit vyrobené pneumatiky informačními štítky. Ty budou sledovat hodnocení tří důležitých parametrů pneumatik, které mají pomoci nakupujícím při výběru. Podle odborníků však informace nejsou dostačující a štítky mohou negativně ovlivnit chování spotřebitelů. Při nákupu totiž mohou lidé opomenout další důležité vlastnosti pneumatik.

Cílem nového nařízení Evropské unie je zvýšit bezpečnost i ekonomickou a environmentální účinnost silniční dopravy, a to pomocí podpory bezpečných pneumatik se sníženou spotřebou pohonných hmot. Štítky na pneumatikách proto budou uvádět informace o brzdné dráze na mokré vozovce, valivém odporu a hlučnosti. Podle odborníků však informační štítky přinesou zjednodušený pohled na kvalitu pneumatik.

„Vlastnosti pneumatik nelze zobecnit pouze do tří kritérií, informace uvedené na štítku tak nejsou pro správný výběr pneumatiky dostačující. Výborné hodnocení jednotlivých kritérií uvedených na štítku ještě neznamená, že pneumatika bude mít dobré jízdní vlastnosti,“ upozornil Vojtěch Schwangmaier, ředitel předního internetového obchodu Pneumatiky.cz. „Z našeho hlediska by hlavním kritériem výběru pneumatiky měla být především bezpečnost. Ta je na štítku zastoupena pouze sledováním brzdné dráhy na mokru. Další bezpečnostní kritéria, jako je stabilita, ovladatelnost a chování při aquaplaningu, jsou na štítcích zcela opomíjeny, stejně jako základní záběrové vlastnosti zimních pneumatik,“ doplnil Schwangmaier.

Povinnost opatřit pneumatiky informačními štítky platí pro výrobce již od 1. července 2012. V obchodech se však štítkované pneumatiky povinně objeví až od listopadu tohoto roku, tedy v době prodeje zimních pneu. Výrobci pneumatik uvádí, že jsou již na štítkování připraveni. Avšak upozorňují, že štítky neobsahují parametry důležité pro některé specifické segmenty pneumatik. Jedná se například o pneu pro motocykly, užitkové vozy či nákladní automobily.

„Štítky například neobsahují informaci o nominální životnosti a možnostech znovuvytvoření vzorku, což je důležitá informace zejména u pneumatik pro nákladní vozy. Navíc nepostihují ani žádná kritéria nutná k posouzení kvalit zimních pneumatik,“ uvedl Zdeněk Vacl, marketingový ředitel předního výrobce pneumatik Pirelli. „Štítek by měl být jen jedním z doprovodných kritérií při výběru pneumatik. Zahrnuje totiž jen tři oblasti výkonu pneumatiky. Renomované testy pneumatik přitom hodnotí kolem 15 kritérií,“ uvedl Boris Tománek, marketingový manažer výrobce pneumatik Goodyear Dunlop Tires.