U každého parametru na štítcích letních pneumatik vyniká jiný výrobce, celkově uspěl Nokian

15.4.2013

Jízdu na mokrém povrchu zvládají nejlépe pneumatiky Michelin, z hlediska hlučnosti má výborné vlastnosti Fulda. Největší úsporu paliva pak přinesou výrobky značky Kumho. Pokud bychom porovnali všechny hodnoty štítkových kritérií, vítězí pneumatiky Nokian, jak vyplývá z analýzy provedené předním internetovým obchodem Pneumatiky.cz. Odborníci se shodují, že štítky by měly být pouze jedním z rozhodovacích kritérií. Zároveň však připouštějí, že u letních pneumatik mají vyšší vypovídací hodnotu než u zimních pneumatik.

E-shop Pneumatiky.cz provedl před letní sezonou detailní analýzu štítkování, jejímž výsledkem jsou také tipy pro konkrétní rozměry pneumatik. Třeba jeden z nejprodávanějších rozměrů 195/65 R15 ovládla pneumatika Ecopia EP001S od Bridgestone. Cílem analýzy je usnadnit motoristům orientaci na trhu a poskytnout jim další informace pro rozhodování. Štítkem musejí být označeny pneumatiky vyrobené po 1. listopadu 2012. Tato povinnost platí v celé Evropské unii. Řidiči najdou na štítku informace o valivém odporu, brzdné dráze na mokré vozovce a hlučnosti pneumatiky.

„Štítky slouží jako první rozhodovací kritérium. Motoristé by se ale při rozhodování měli soustředit hlavně na testy prováděné renomovanými institucemi. Tyto testy totiž sledují mnohem více parametrů,“ uvedl Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz, který je předním prodejcem pneumatik na českém trhu. „Skutečnou vypovídací hodnotu mají například testy německého autoklubu ADAC a jeho rakouské obdoby ÖAMTC. Pozor na hodnocení, která nepocházejí od renomovaných testovacích středisek, nemusejí odrážet úplnou realitu,“ varoval Schwangmaier.

Internetový obchod Pneumatiky.cz zvolil při sestavování žebříčku nejlepších výrobců vlastní metodu. Jejím cílem je pomocí číselných koeficientů upřesnit hodnoty štítků, které jsou původně klasifikované písmeny A až G. Odborníci převedli klasifikaci písmeny na srozumitelný číselný koeficient, který po zprůměrování všech kritérií umožňuje určit pořadí výrobců od nejlepšího. Analýza také ukazuje, že průměrná hodnota u štítků nejlepšího výrobce dosahuje maximálně při preferenci kritéria přilnavosti na mokru hodnoty B. To ovšem neznamená, že nelze zakoupit pneumatiku s kritérii obsahující áčkové hodnoty, doplňují odborníci.

„Pro výběr letních pneumatik jsou štítky obecně užitečnější než při rozhodování o vhodném obutí pro zimní období. Výběr zimních pneumatik totiž vyžaduje sledovat více kritérií, než kolik jich nabízejí štítky, třeba záběr či brzdnou dráhu na sněhu, aquaplaning a směrové vedení,“ upozornil Vojtěch Schwangmaier z internetového obchodu Pneumatiky.cz. „Palivová účinnost a hlučnost jsou parametry, které ve zhoršených klimatických podmínkách ustupují do pozadí, protože nejdůležitější je vždy bezpečnost. U letních pneumatik ale určitě pozornost zasluhují,“ doplnil Schwangmaier.