Tuzemské firmy ztrácejí zájem o tištěnou inzerci, finance investují do online titulů a firemních magazínů

29.4.2014

Společnosti v Česku přestávají investovat do inzerce v tištěných médiích a přesouvají svůj kapitál do firemních magazínů nebo online platforem. Podle odborníků preferují zejména opakovanou prezentaci a intenzivnější kontakt s konkrétní cílovou skupinou. Značný boom zaznamenaly v posledních 3 letech zejména zákaznické časopisy, u nichž došlo ze strany tuzemských firem k dvojnásobnému navýšení poptávky.

Podle nejnovějších statistik Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) dochází v posledních letech k prudkému poklesu zájmu českých firem o inzertní plochy v tištěných médiích. Odborníci vzrůstající trend vysvětlují především postupným přesunem titulů i čtenářů do online módu. Zmiňují však rovněž odlišné cenové nabídky.

„Online svět dnes získává na stále větší důležitosti. V uplynulých pěti letech například vzrostly podle aktuálních údajů Sdružení pro internetovou reklamu výdaje firem do internetové inzerce o více než dvojnásobek. Samozřejmě je to pak na úkor tištěných médií, o které tuzemské společnosti ztrácejí zájem. Zde tak naopak dochází k výraznému poklesu investic do inzerce, mimo jiné i kvůli vyšší ceně,“ potvrdil rostoucí trend Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Inzerenti na online médiích vyzdvihují zejména okamžité oslovení zákazníka a možnost přesného zacílení pro podporu konkrétních produktů či služeb. „Výhodu online inzerce proti tištěným médiím spatřujeme především v tom, že cílový zákazník, který je naší nabídkou osloven, může reagovat ihned. Z online prostoru se rychlým proklikem dostane na stránky našeho e-shopu, kde mu můžeme nabídnout produkty na míru. Tištěná média tuto formu rychlé interakce bohužel nenabízejí,“ vysvětluje příklon k online prezentaci Pavel Sedláček ze společnosti Pharma Future.

Poptávka českých společností se vedle online inzerce stáčí podle expertů nově také směrem k zákaznickým magazínům. Podle britských výzkumů totiž udrží nejvyšší pozornost potenciálního zákazníka. Zatímco například reklamní plakát zaujme na 8 vteřin a televizní reklama na 30 vteřin, firemní magazín podle nich upoutá čtenáře až na 25 minut.

„V České republice v poslední době přibývá společností, které věnují finance do tvorby firemního magazínu. Od roku 2011 jsme zaznamenali více než dvojnásobné navýšení poptávky. Podle údajů Asociace vydavatelských agentur totiž firmy, které mají v medialistu svůj vlastní magazín, zaznamenávají nárůst prodeje průměrně až o 8 %. To je značná motivace,“ uvedla možné důvody nového trendu Ditta Dvořáčková ze společnosti Corporate Publishing s.r.o. „Při srovnání cen za prezentaci ve striktně vymezeném prostoru tištěných médií jsme se nakonec rozhodli zvolit kombinaci firemního magazínu a online inzerce. Lépe se nám touto cestou tvoří zákaznická základna a oslovuje cílová skupina, se kterou můžeme dál intenzivně pracovat. Takovou možnost jsme u tištěné inzerce neměli. Firemní časopis je vhodný také s ohledem na naše dodavatele, kteří touto cestou mohou prezentovat své značky,“ uvedla důvody odklonu od tištěné inzerce Jana Martínková ze společnosti Activa, která je jedničkou na trhu v oblasti poskytování služeb a vybavení pro kanceláře.