Startuje sezóna vánočních nákupů, e-shopy navyšují zásoby a posilují logistiku

26.9.2013

Koncem září začínají e-shopy registrovat nárůst tržeb související s nástupem sezóny vánočních nákupů. Podle odborníků letos na internetu nakoupí dárky opět více zákazníků. Podíl vůči nákupům v klasických obchodech roste každoročně v průměru o 1 až 2 %. E-shopy v rámci příprav na sezónu aktuálně navyšují skladové zásoby a nabírají nové pracovníky. Na enormní počet objednávek se připravují i přepravní společnosti, před Vánoci posilují kapacity vozového parku o desítky procent.

Nárůst tržeb registrují on-line prodejci již od září, výrazně pak stoupá poptávka v průběhu měsíce listopadu a vrcholí v posledních týdnech před Štědrým dnem. Nejvyšší tržby loni internetové obchody zaznamenaly 10. prosince, kdy se podle údajů Asociace pro elektronickou komerci vyšplhaly k 800 miliónům korun za den. Vysoký objem zakoupeného zboží registrovaly e-shopy také 11. a 17. prosince. Internetové obchody se proto na nápor poptávky připravují již od konce letních prázdnin.

„Vánoce představují nejnáročnější období v roce, na které se e-shopy pečlivě připravují, aby zvládly velký nápor objednávek. Obchodníci před Vánoci zvyšují počty zaměstnanců především na výdejnách a ve skladech, ale také na obchodních odděleních,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. „K přepravě zboží využívá drtivá většina internetových obchodů outsourcingových služeb dopravců,kteří před Vánoci rovněž navyšují stavy,“ doplnil Vetyška.

V předvánoční sezóně výrazně roste množství zboží přepravovaného koncovým zákazníkům. Přepravní společnosti proto od září posilují spojové linky mezi jednotlivými pobočkami, aby bylo možné dodržet lhůty pro přepravu zboží po celém území České republiky. V důsledku toho je nutné navýšit počet zaměstnanců a revidovat stav vozidel.

„Abychom mohli zajistit co nejvyšší kvalitu našich služeb i v hektickém období předvánoční sezóny, začínáme s náborem posil již během srpna. V plné předvánoční špičce obvykle navyšujeme kapacitu vozového parku o desítky procent. Současně pořizujeme nové technické vybavení,“ říká Eva Děkanová, marketingová manažerka přepravní společnosti Geis, která přepravuje zboží například z e-shopů Alza.cz, Slevomat či Parfums.cz. „Ačkoliv si v posledních pár letech zákazníci stále více uvědomují, že nechat nákupy dárků na poslední chvíli je riskantní, řada lidí tradičně nechává tuto činnost na poslední dva týdny před Vánoci. Loni jsme vůbec nejvíce zásilek z e-shopů rozváželi v úterý 18. prosince,“ dodala Děkanová.

Nezanedbatelnou součástí příprav e-shopů na nejrušnější období v roce je pak výrazné navyšování zásob zboží ve skladech. „Před Vánoci navyšujeme naše skladové zásoby o 20 až 40 % v závislosti na druhu zboží a jeho prodejnosti,“ říká Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz. „Před začátkem sezóny vánočních nákupů nenecháváme nic náhodě, stejně jako loni jsme se i letos začali připravovat již koncem měsíce srpna,“ doplnil Tlapák.