Obliba zájezdových poukazů roste, největší zájem se čeká před Vánocemi

24.11.2011

Zájem o dárkové poukazy na dovolenou letos vzrostl o 21 % oproti loňskému roku. Češi v roce 2011 v průměru pořizovali certifikáty v hodnotě  7 600 Kč. Ukázaly to obchodní statistky cestovní agentury Invia.cz vyhodnocené měsíc před Štědrým dnem. Přitom největší poptávka je tradičně až v prosinci, před Vánocemi se prodá zhruba 40 % certifikátů z celkového ročního objemu.

Poukaz na nákup zájezdu se stává stále oblíbenější formou vánočního dárku. Cestovní agentura Invia.cz v loňském roce prodala 38 % poukazů až v prosinci. Výhodou dárkových certifikátů je, že si obdarovaný může zvolit termín pobytu i destinaci podle vlastních představ. Poukaz je navíc možné uplatnit kdykoliv během jednoho roku. Hodnotu certifikátu určuje sám zákazník, průměrná cena dárkového poukazu se před Vánocemi zvyšuje.

„Obecně narůstá obliba pořizování dárků v podobě certifikátu v určité hodnotě. Tento trend lze nejvíce pozorovat na trhu cestovního ruchu. Málokdo si troufne pořídit konkrétní zájezd jako dárek, proto je poukaz ideálním řešením,“ sdělil Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia.cz, která je jedničkou na českém trhu on-line prodeje zájezdů. „Vzrůst prodeje dárkových poukazů na dovolenou každoročně registrujeme měsíc před Štědrým dnem. Navíc počet prodaných certifikátů stále roste,“ doplnil Tůma.

Zákazníci cestovní agentury Invia.cz mohou vybírat ze tří druhů dárkových certifikátů. Společnost registruje největší poptávku po poukazech na pobyty u moře, které tvoří 70 % z celkového prodeje poukazů. Pětina zákazníků pořizuje certifikáty na zimní zájezdy, které se vztahují především na lyžařské zájezdy  do tuzemských i zahraničních středisek. O poukazy na poznávací zájezdy po Evropě má zájem 10 % zákazníků cestovní agentury.

„Nabídku dárkových poukazů na dovolenou jsme v letošním roce rozšířili o zájezdy po evropských městech. Aktuálně je volí desetina našich zákazníků. Očekáváme, že o tento typ certifikátů naroste poptávka v jarních měsících, kdy jsou poznávací pobyty nejpopulárnější,“ uvedl Michal Tůma z cestovní agentury Invia.cz. „Poukazy na lyžařské zájezdy jsou samozřejmě nejoblíbenější v zimním období. O poukazy za teplem je zájem celoročně. Mimo Vánoc narůstá poptávka v létě, protože tyto certifikáty jsou často pořizovány jako svatební dar,“ dodal Tůma.