Michal Tůma: Rozdíl mezi nákupem dovolené na internetu a na pobočce letos mizí, Češi si dopřávají kvalitní služby

30.9.2013

Letos poprvé došlo ke sjednocení nákupního chování zákazníků, kteří pořizují zájezdy na internetu, a nakupujících v kamenných pobočkách. Podíl zájezdů se stravou all inclusive prodaných přes webový formulář cestovní agentury Invia v letošním roce činí 48 %, přitom na pobočkách byl podíl dokonce o 3 procentní body vyšší. To zcela mění zavedenou představu z předchozích let, kdy na internetu dominovala poptávka o pobyty s vyšší kvalitou služeb. V síti kamenných poboček naopak převažoval zájem o zájezdy s nižší cenou.

V minulosti platilo, že na internetu lidé vyhledávají a pořizují spíše luxusní zájezdy. Při výběru kladou důraz na vyšší kvalitu služeb, a proto volí zejména zájezdy s leteckou dopravou, stravou formou all inclusive a vícedenní pobyty. Tomu odpovídala i charakteristika zákazníků nakupujících prostřednictvím webového formuláře. Podle analýz převažují na internetu zákazníci s vyšším vzděláním, kteří bydlí ve velkých městech a pobírají průměrné a nadprůměrné mzdy. Oproti tomu nákup v kamenné síti preferovali nakupující z menších obcí a s nižšími příjmy.

Letos končí dominance prodeje luxusních zájezdů na internetu

Výsledky letošního srovnání prodeje dovolených přes internet a v kamenné síti poboček byly velkým překvapením. Poprvé totiž došlo ke smazání rozdílů v nákupních zvycích zákazníků. Zatímco v minulosti byl podíl prodeje luxusních zájezdů na pobočkách výrazně nižší než na internetu, letos došlo k proměně. V případě zájezdů objednaných přes internet tvoří podíl pobytů s leteckou dopravou 72 % a v prodejnách je pouze o 2 procentní body nižší. V případě dalších parametrů, jako je strava all inclusive a vícedenní pobyty, dokonce vítězí pobočky nad internetem.

Ekonomika se dostává do kondice, Češi preferují kvalitní služby

Porovnání chování nakupujících přes webové stránky cestovní agentury Invia a v největší tuzemské pobočkové síti s více než 80 prodejnami ukázalo, že rozdíly mizí. Češi mají všeobecně vyšší zájem o vyšší kvalitu služeb na své dovolené, za kterou jsou ochotni si připlatit. To je důkazem, že česká ekonomika se po hubených letech opět dostává do kondice.

Autor komentáře: Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je předním online prodejcem zájezdů na tuzemském trhu.