Michal Tůma: Nabídka last minute zájezdů bude omezena, Češi pořizovali dovolenou s předstihem

28.5.2013

Cestovní kanceláře nabídnou v letošním roce pravděpodobně nejméně last minute zájezdů v historii. Turisté tak budou mít zřejmě při výběru dovolené v pozdějších letních termínech omezený výběr. Příčinou je především vzestup prodeje takzvaných first minute zájezdů, čili včasných nákupů dovolené. Pro přibližnou třetinu Čechů jsou totiž nákupy předem letos mnohem lákavější než v loňských letech.

V letošním roce se prodalo historicky nejvíce first minute zájezdů, což potvrzují všechny cestovní kanceláře. Dle statistik cestovní agentury Invia.cz si svou dovolenou koupilo dopředu hned téměř o 30 % více českých turistů než vloni. Na last minute zájezdy tedy zůstává okleštěnější nabídka. Vlna objednávání dovolených na letní sezonu však letos ještě naroste s blížícím se začátkem července, kdy za rekreací odjíždí největší počet Čechů. Kvůli dvěma červencovým státním svátkům je vůbec nejoblíbenějším termínem pro trávení dovolených zejména první červencový týden.

First minute pobyty lákají díky benefitům

First minute zájezdy jsou v letošním roce na prudkém vzestupu hned z několika důvodů. Jedním z nich je cenová výhodnost společně s benefity. Kromě výrazných slev jsou to například pobyty pro děti zdarma nebo garance hotelů. Ty se totiž zavazují, že v rámci včasného zájezdu nabízí nejlepší cenu, která již níže neklesne ani v last minute nabídce. Výhodou jsou rovněž malé zálohy. Cestujícímu totiž stačí například 1000 Kč k zarezervování zájezdu, se kterým pak může dopředu počítat. Není však nijak limitovaný a například ještě i několik týdnů před odletem může měnit některé prvky, jako třeba hotel, ve kterém bude ubytován.

Turisté mají přesnou představu o své dovolené

Upozornit je třeba i na větší sofistikovanost spotřebitelů, která v posledních letech stoupá. Jsou již více zcestovalí a dokážou se v nabídkách velmi dobře orientovat a srovnávat je. Přičiněním je i jejich zájem na výběru dovolené, protože už dopředu přesně ví, kam chtějí zavítat, jakým způsobem se na dané místo dopravit a obecně i to, jak vlastně chtějí svou dovolenou strávit.

Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia.cz – největšího prodejce online zájezdů v ČR