Dobírku využívá jen třetina internetových zákazníků, lidé si raději chodí pro balíky na pobočky

28.3.2014

Zájem zákazníků hradit doručené zásilky dobírkou v posledních letech klesá. Zatímco ještě v roce 2010 ji podle nejnovějších údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) jako nejčastější platební metodu uvádělo 44 % internetových zákazníků, loni tento podíl poklesl na 32 %. Stále více příjemců totiž volí raději možnost vyzvednout si zboží osobně na pobočce a uhradit jej platební kartou či hotovostí na místě. Aktuální trend v chování zákazníků vyplývá podle odborníků ze snahy o větší komfort a finanční úsporu.

Podle odborníků preferují platbu na dobírku zejména zastánci tradičního způsobu úhrady a následně spotřebitelé, kteří nakupují u menších či málo známých e-shopů. Z hlediska pohodlí zákazníka se však jedná o nejkomplikovanější a časově nejnáročnější formu finančního vyrovnání. Proto mezi lidmi postupně stoupá popularita osobních odběrů či platby kartou předem online.

„Zájem o platby dobírkou v případě našeho e-shopu klesá. Zatímco ještě v roce 2011 dávali spotřebitelé přednost této variantě před platbou předem, v současné době je trend zcela opačný. Platba předem je využívána o 30 % častěji než dobírka,“ potvrdila rostoucí trend Šárka Jakoubková, PR manažerka největšího českého internetového obchodu Alza.cz. „V celkovém objemu přepravovaného zboží tvoří platba dobírkou jen přibližně 20 %. Nejčastěji je využívána pro zásilky určené koncovým zákazníkům, tedy soukromým příjemcům. V případě příjemců z řad firemních zákazníků je dobírka využívána mnohem méně. Nejčastěji v případech, kdy odesílatel nemá s příjemcem dlouhodobý smluvní vztah nebo má příjemce špatnou platební morálku a nehradí včas faktury,“ uvedl Daniel Knaisl jednatel společnosti Geis. Ta patří mezi přední poskytovatele přepravních a logistických služeb na našem území a je mimo jiné i doručovatelem zboží z e-shopu Alza.cz.

Trend podle odborníků následuje příkladu států západní Evropy a také USA. Zde totiž platba na dobírku ve formě, která je známá v tuzemsku, neexistuje. „Před 4 lety platilo nejčastěji dobírkou 44 % internetových zákazníků, v loňském roce bylo toto množství již o 12 procentních bodů nižší. Stále více Čechů totiž důvěřuje online platbě kartou nebo využívá dalších elektronických platebních metod. Pozvolný zánik platby na dobírku tak následuje západní země, kde se s obdobnou popularitou dobírky vůbec nesetkáme,“ objasnil Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Podle APEK však došlo zároveň také ke zvýšení popularity osobních odběrů. Při nich sice zákazníci platí na místě, ale nejedná se o klasickou formu úhrady na dobírku. Jeho tvrzení dosvědčuje i tuzemský lídr mezi poskytovateli sortimentu pro provoz kanceláří. „První měsíce letošního roku potvrzují trend v rostoucí oblibě osobních odběrů. Drtivá většina z nich je spojena s objednávkami, u kterých by náklady na dopravu musel hradit kupující. S tím samozřejmě souvisí také způsob úhrady za doručené zboží, kdy vysoký podíl tvoří platby v hotovosti či kartou,“ dosvědčila tendenci Jana Martínková ze společnosti Activa, která provozuje e-shop se školními potřebami Activáček.cz.