Češi už se nebojí nakupovat boty přes internet. E-shopy je lákají na pohodlnost, cenu a velký výběr velikostí

10.2.2014

Přestože objemy nákupů na internetu dlouhodobě stoupají, online nakupování bot do nedávna Čechy moc nelákalo. Po zhodnocení obchodních výsledků za poslední rok však internetoví obchodníci hlásí průlom. Zatímco prodeje bot v kamenných obchodech i asijských tržnicích stagnují, online prodeje meziročně rostou. Podle odhadu České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA) se na internetu v současnosti prodá až 10 % veškeré obuvi. Hlavními argumenty pro online nákupy bot přitom překvapivě není pouze nižší cena, ale především velký výběr sortimentu a dostupnost všech velikostí. 

Nárůst prodeje bot přes internet potvrzuje Milan Kubaczka, provozovatel e-shopu se sportovním vybavením a módou Blackcomb.cz. „Poptávka po obuvi meziročně stoupla o desítky procent. Zpočátku byl zájem především o nákupy sportovní obuvi. V poslední době začali zákazníci hodně nakupovat také vycházkovou a módní obuv,“ upozorňuje Kubaczka. Mezi hlavní lákadla pro online nákupy obuvi přitom nepatří pouze cena zboží, která je nižší než v kamenných prodejnách. Nákupním argumentem je i velký výběr modelů a jejich velikostí, které by jinak zákazníci museli shánět ve vícero obchodech. Zvláště u módní obuvi navíc hraje e-shopům do karet rychlost distribuce a nadstandardní vztahy s dodavateli. Na nové kolekce módní obuvi se totiž zákazníci těší a netrpělivě na ně čekají. Jakmile se čerstvé kolekce objeví na trhu, chtějí mít nejnovější model co nejrychleji u sebe, a proto je nakupují hlavně online.

Růst prodeje souvisí také s větším důrazem e-shopů na vizuální prezentaci i informování zákazníka. Pro zákazníka nakupujícího online módu nebo obuv je podle odborníků nezbytné v e-shopu prozkoumat kvalitní fotogalerii zboží. Kromě detailního zobrazení zákazníci při nákupu bot vyžadují i velikostní tabulky převedené na centimetry či přesný popis materiálů, z nichž je zboží vyrobeno. „Každý výrobce má svůj vlastní systém číslování bot. Obuv zdánlivě stejné velikosti se ve skutečnosti může lišit až o 3 velikostní skupiny,“ dodává tajemnice obuvnické asociace Vlasta Mayerová.

Na rostoucích prodejích se také projevila ochota obchodníků vyměnit nebo vrátit peníze za nepadnoucí zboží. Pokud zákazník vrátí nepoužité zboží a odstoupí od kupní smlouvy, do 14 dnů mu prodávající musí podle zákona vrátit kupní cenu. „Zákazníci, kteří mají dobrou zkušenost s výměnou nebo vrácením zboží jsou velmi loajální. Přestože je vrácení zboží ze strany zákazníka pro e-shop ztrátové, pozitivní a rychlé vyřízení jejich žádosti je často motivuje k dalšímu a úspěšnějšímu nákupu,“ dodává Kubaczka.

V nakupování bot na internetu patří Češi mezi evropský průměr. Podle dat z výzkumu online chování spotřebitelů Google Consumer Barometer nakupuje boty na internetu 11 % Čechů. Mezi průkopníky naopak patří Němci a Britové, u nichž se díky internetu z pohodlí domova obouvá až pětina obyvatel. Kamenné prodejny a osobní přístup při nákupu bot naopak vyžadují Italové, Španělé a Portugalci. Obyvatelé těchto jižních států využívají v tomto ohledu internet jen ve dvou až čtyřech procentech.