NERV dostal na rozloučenou Nápady na ubrousku

21.9.2009

Brněnské nakladatelství Jan Melvil Publishing vydává v těchto dnech výjimečnou knížku: Nápady na ubrousku amerického autora Dana Roama, který „radí“ Baracku Obamovi, jak řešit a prezentovat problematické otázky. Bestseller s téměř třemi stovkami obrázků se na serveru Amazon.com stal pátou nejprodávanější knihou roku 2008 ve své kategorii a byl přeložen do 15 jazyků. První výtisky českého vydání obdrželi členové Národní ekonomické rady vlády.

Každý problém má řešení. Ale jak ho najít a odprezentovat ostatním? Bestseller Dana Roama Nápady na ubrousku – Řešte problémy a prezentujte je pomocí obrázků představuje originální titul mezi knihami o prezentaci. Je to návod, jak při řešení libovolného problému využít vizuální myšlení a poradit si jen s pomocí tužky a kousku papíru. Není přitom nutné mít schopnosti Michelangela. Roam tvrdí, že nadání pro vizuální myšlení má každý, i když si myslí, že kreslit neumí. „Umění“ nakreslit čáru, kolečko a čtvereček zcela stačí.
Prvními majiteli této knížky se stali členové Národní ekonomické rady vlády (NERV). Nakladatelství jim titul zaslalo jako výraz sympatií či poděkování za jejich činnost, která byla v těchto dnech oficiálně (ale možná jen dočasně) ukončena, ale zejména pro inspiraci v jejich další aktivitě. Nakladatelství se k tomu neinspirovalo nikde jinde než u samého autora knížky Dana Roama, který prostřednictvím své metody „radí“ Baracku Obamovi, jak hledat a prezentovat řešení amerických problémů. Svou metodu Roam představil například ve vysílání CNN Money, o jeho knížce referoval BusinessWeek nebo Newsweek.
Na českém překladu (je dílem Davida Krásenského, a to včetně 290 názorných obrázků s popiskami) odborně spolupracoval Lukáš Bajer, lektor a šéfredaktor serveru Mitvsehotovo.cz, který říká: „Když začnu během vysvětlování nějakého problému skicovat jednoduché obrázky, posluchači najednou na vlastní oči vidí, z čeho se problém skládá, kdy vznikl a jak vypadá řešení, které navrhuji. Roamova metoda mi pomáhá najít rychlou cestu k cíli.
Knížka je určena pro:
• manažery všech oborů
• obchodníky
• podnikatele
• lektory a učitele
• prezentátory
• promotéry
• rodiče
Knížka naučí:
• prezentovat, vysvětlovat a obhajovat myšlenky a návrhy, od jednoduchých nápadů po obtížně sdělitelné abstraktní koncepty
• analyzovat jednoduché i komplikované pracovní, podnikatelské i osobní problémy pomocí mocných vizuálních postupů
• řešit problémy a vymýšlet nápady prostřednictvím vizuálních metod a brainstormingu
• být přesvědčivý, poutavý a zábavný v obchodní i osobní argumentaci
• udržet pozornost posluchačů při prezentaci (ať je téma jakkoli nezáživné)
• při tom všem si vystačit s tužkou a listem papíru
• spontánně používat vrozené vizuální myšlení všude tam, kde přestávají stačit slova
• dívat se na problémy a výzvy novýma očima (“dívat se” není totéž co “vidět”)